منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۲۱)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۱۹)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۲۰)

 

۱. ناخودآگاه افراد و تأثیر آن بر جامعه

دکتر سریع‌القلم در یادداشتی به موضوع ناخودآگاه و نقش آن در توسعه ملی پرداخته و نمونه‌های مختلفی از تأثیرات ناخودآگاه ملت‌های مختلف در توسعه ملی‌شان بیان کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

… توسعه یافتگی قبل از آنکه به پول، فناوری، خط تولید، نقش دولت و بنگاه‌ها، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نظام بانکی و غیره مربوط باشد، به نوع انسانی مربوط است که در جامعه تربیت می‌شود؛ تربیتی که ۹۰ درصد آن در ناخودآگاه فرد از طریق محیط رسوب می‌کند.

برای مطالعه این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نقش ناخودآگاه در توسعه یافتگی

 

مطلب مرتبط: نقش میزان مطالعه و آگاهی مردم در توسعه ملی

 

۲. فتح یک قله به‌جای فتح چندین تپه

انتخاب یک هدف مشخص و تمرکز بر آن موضوعی هست که یکی از ضروریات موفقیت و کسب جایگاهی عالی در جامعه است. یادداشت‌ها و توصیه‌های مختلفی هم در این خصوص صورت گرفته است.

میثم مدنی در یادداشتی با تشبیه این موضوع به فتح قله اهمیت آن را بیان کرده و توصیه‌هایی به خوانندگان وبلاگش ارائه کرده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

مشکل اصلی فتح کوه‌های بلند آینه که سخته! زمان‌بره، انرژی‌بره، حادثه‌خیزه، کلی قناعت، تمرکز،‌ رژیم غذایی، آمادگی جسمانی و … می‌خواد. وقتی شروع می‌کنی به بالا رفتن و در این میان،‌ می‌بینی که مردم دارن هر روز برای فتح تپه‌ها جشن می‌گیرن و به خودشون افتخار می‌کنن، اما تو ممکنه تا چند سال دیگه به قله نرسی،‌ به خودت می‌گی یعنی ارزشش رو داره؟ یعنی اصلاً مگه من چند سال زنده‌ام که برای فتوحات کوچکم جشن نگیرم؟

برای مطالعه این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فتح یک تپه برای فاتح اورست افتخار و انگیزشی ندارد!

 

مطلب مرتبط: موضوعی فراتر از هدفگذاری و برنامه‌ریزی

 

۳. کار عبث و بیهوده پیگیری اخبار

شاهین کلانتری یادداشتی در توصیف یک کاریکاتور از کینو، به کار عبث، بیهوده و فراگیر پیگیری اخبار در میان مردمان جامعه پرداخته و آن را به چالش کشیده است.

در ابتدای این یادداشت می‌خوانیم:

تقریباً می‌شود با اطمینان گفت که نشر و به اشتراک‌گذاری اخبار روز هیچ تاثیری روی «افزایش آگاهی» عموم مردم ندارد.

از بنگاه‌ها و افرادی که از طریق خبر و غالباً اخبار کذب منتفع می‌شوند که بگذریم، بسیاری از ما به خاطر میل به کنش‌گری و اصلاح جامعه به ورطهٔ نشر و نقل اخبار می‌افتیم.

برای مطالعه این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ترسناک‌ترین کاریکاتور جهان

 

مطلب مرتبط: توجه و تمرکز ، باارزشترین و تأثیرگذارترین دارایی‌های ما

 

۴. معرفی یک کتاب خواندنی

علیرضا مجیدی در یک پزشک کتابی معرفی کرده که متأسفانه تا به حال موفق به تهیه و مطالعه آن نشده‌ام ولی با خواندن معرفی نوشته‌شده برای این کتاب، تصمیم گرفتم در اولین فرصت این کتاب را تهیه و مطالعه کنم.

اسم این کتاب جامعه‌شناسی خودمانی نوشته حسن نراقی است.

در بخشی از معرفی این کتاب به نقل از نویسنده آن می‌خوانیم:

شوخی نیست! دو انقلاب بزرگ، دو کودتای سرنوشت‌ساز، دو جنگ بزرگ بین‌الملل، نهضت ملی شدن صنعت نفت، هشت سال دفاع و جنگ ویرانگر با صدام متجاوز، تجربیات ولو کوتاه دموکراسی، قیام‌های احساسی ولی پاک اکثراً بی‌نتیجه و…؛ این رویدادها از نظر تأثیرگذاری، کم و کوچک نبودند. هرکدامشان می‌توانست برای رهیابی ملّتی کافی باشد. پس چرا این ما، «مای ایرانی» که به‌درستی هم مدعی هستیم وقتی شروع به طرح چنین خواست‌هایی کردیم که لااقل در دنیای دور و برمان آثاری از این صحبت‌ها نبود، امروزه با مشکلاتی دست به گریبانیم که نباید باشیم؟ چرا؟

 

من به این نتیجه قطعی رسیده بودم که این‌ها دردهای کهنه و مزمن جامعهٔ ماست که باید درمان شوند و ضمن اعلام مکرّر بی‌ادعایی‌ام در مورد درمان، به ذهنم رسیده بود که بگویم برای از بین بردن این چنین دردهایی فقط یک راه، یا لااقل یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌شناسم این است که باید دروغ نگفت و با دروغگویی مبارزه کرد، همین و همین؛ و به همین راحتی. اگر دروغ نگوییم، تظاهر بی‌مورد هم از بین می‌رود؛ پنهانکاری و دزدی و ارتشا هم از بین می‌رود؛ تملّق هم از بین می‌رود. اگر تملّق از بین رفت، دیگر این‌جور توی سرما و گرما کارمندِ خدای ناکرده متملّق مجبور نمی‌شود برای شرکت در ختم مادرزن رئیس اداره‌اش که از صمیم قلب می‌خواهد سر به تنش نباشد، از وقت زن و بچهٔ خودش بزند و به‌شکل مسخره‌ای قیافهٔ عزادار به خود بگیرد.

برای مطالعه معرفی کامل این کتاب به همراه فهرست و بخش‌هایی از آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

توصیه کتاب: پی نکته‌هایی بر «جامعه‌شناسی خودمانی»، نوشته حسن نراقی

 

مطلب مرتبط: جملات برگزیده از کتاب « هنر ظریف بی خیالی »

 

۵. حاضرخوابی ژاپنی‌ها

وب‌سایت ترجمان در مقاله‌ای به قلم بریجیت استگر به فرهنگ عجیب و قابل‌تأملی به نام حاضرخوابی که در میان ژاپنی‌ها رایج است، پرداخته.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

سخت‌کوشی که نشانه ساعات متمادی کار و فداکاری کامل فرد است، به مثابهٔ الگوی اخلاقی مثبتی در ژاپن ستوده می‌شود. کسی که علی‌رغم خستگی و بیماری می‌کوشد سر قراری حاضر شود، سخت‌کوشی خود را ثابت می‌کند و نوعی حس مسئولیت و تمایل به فداکاری را نشان می‌دهد. فرد، با غلبه بر ضعف‌ها و نیازهای جسمی، از نظر اخلاقی و ذهنی تقویت و پر از انرژی مثبت می‌شود. دیگر قابل توجیه است اگر در نهایت به سبب خستگی یا سرماخوردگی یا مشکل جسمی دیگری نتواند در مقابل خواب مقاومت کند. به این ترتیب، می‌شود «حملهٔ دیو خواب» را مسئولانه در نظر گرفت.

برای مطالعه این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

هنرِ ژاپنیِ سخت‌کوشی در خواب

 

مطلب مرتبط: ضرورت فرار از راحتی و آسایش برای رسیدن به موقعیتی عالی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *