معیارهایی برای سنجش هوش هیجانی و هوشبهر خودتان

در یکی از یادداشت‌های قبلی به مستقل بودن دو ذهن هیجانی و ذهن خردگرا اشاره و توضیحاتی در این خصوص ارائه کردم. البته هوشبهر و هوش هیجانی قابلیت‌هایی متضاد نیستند ولی از همدیگر متمایزند.

همه ما ترکیبی از هوش هیجانی و هوشبهر داریم که سطوح هر کدام در افراد مختلف متفاوت است.

دانیل گلمن در کتاب هوش هیجانی مدعی است که هنوز هیچ آزمون نوشتاری واحدی برای اندازه‌گیری میزان هوش هیجانی افراد وجود ندارد و شاید هیچ‌گاه هم چنین آزمونی را نتوان طراحی کرد.

اما گلمن در همین کتاب مشخصه‌هایی از مردان و زنان با هوشبهر و هوش هیجانی بالا را عنوان می‌کند که به نظرم می‌تواند محکی برای سنجش نسبی آنها باشد.

مشخصه‌های مردان با هوشبهر بالا

مرد دارای هوشبهر بالا با طیف گسترده‌ای از علایق و توانایی‌های ذهنی مشخص می‌شود، که البته جای تعجبی ندارد. این مرد بلندپرواز و مولد، قابل پیش بینی و سرسخت است و دربند علایق فردی خود نیست.

او همچنین عیب‌جو و فخرفروش، مشکل‌پسند و بازدارنده، در تجارب ج.ن.س.ی و احساسی ناراحت، غیر بیانگر و مستقل و از نظر عاطفی سرد و بی‌روح است.

مشخصه‌های مردان دارای هوش هیجانی بالا

مردانی که از نظر هوش هیجانی بالا هستند، از نظر اجتماعی متوازن، خوش‌برخورد و بشاش هستند و در مقابل افکار نگران‌کننده یا ترس‌آور مقاوم‌اند.

آنان در زمینه خدمت به مردم یا حل مشکلات، قبول مسئولیت و برخورداری از دیدگاهی اخلاقی، ظرفیتی قابل توجه دارند.

همچنین در ارتباط خود با دیگران هم‌حسی و توجه نشان می‌دهند.

زندگی عاطفی آنان غنی اما همخوان است، آنان با خود، دیگران و مجموعه اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند راحت‌اند.

مشخصه‌های زنان دارای هوشبهر بالا

زنان دارای هوشبهر بالا از اتکا به نفس هوشمندانه‌ای که از آنان انتظار می‌رود برخوردارند، تفکرات خود را به راحتی مطرح می‌کنند و برای موضوعات ذهنی ارزش قائل‌اند و طیف گسترده‌ای از علایق ذهنی و زیبایی شناختی دارند.

آنان همچنین درون‌نگر هستند، مستعد ابتلا به اضطراب، فرو رفتن در خیالات و احساس گناه هستند و در ابراز آشکار خشم خود درنگ می‌کنند (هرچند آن را به طور غیرمستقیم ابراز می‌کنند).

مشخصه‌های زنان دارای هوش هیجانی بالا

زنان دارای هوش هیجانی بالا، با جرئت هستند و احساسات خود را به طور مستقیم ابراز می‌دارند و درباره خودشان احساس مثبتی دارند، زندگی برای آنان سرشار از معنا است. آنان هم مانند مردان خوش‌برخورد و اجتماعی هستند و احساسات خودشان را به طور مقتضی ابراز می‌کنند (به جای آنکه آن را به صورت انفجارهایی ابراز دارند که بعدها از آن تأسف خواهند خورد).

خود را به خوبی با فشارهای عصبی منطبق می‌کنند. جایگاه اجتماعی آنان به آنها امکان می‌دهد تا به آسانی با افراد جدید روبه‌رو شوند، با خودشان به قدر کافی راحت هستند تا آنکه بتوانند شوخ‌طبع، خودانگیخته و در مقابل تجارب عاطفی پذیرا باشند.

برخلاف زنان دارای هوشبهر بالا و ناب، آنان به ندرت احساس اضطراب یا گناه می‌کنند یا در خیالات واهی غرق می‌شوند.

 

البته دانیل گلمن اشاره کرده است که این تصاویر نشانگر حالات افراطی هوشبهر و هوش هیجانی هستند و درجات مختلفی از هر کدام در ما وجود دارد که در هم آمیخته شده است.

اما با توجه به این توصیفات بهتر می‌توان به نقاط ضعف و قوت خود در جنبه‌های مختلف زندگی و منشأ آن پی برد و در جهت تقویت یا رفع آنها اقدام کرد.

در آینده سعی خواهم کرد یادداشت‌های بیشتری در خصوص هوش هیجانی و جنبه‌های مختلف آن بنویسم.

 

عضویت در کانال تلگرامی روزنوشته ها

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تصمیمات احساسی یا تصمیمات منطقی؟ کدام اولویت دارد؟

تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت افراد

دو ذهن حاکم بر رفتارهای آدمی و نحوه تعامل آنها با یکدیگر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *