مطالعات مفید و اثربخشی که به یادگیری موضوعات جدید منجر نمی‌شوند

تصور کنید کتابخانه‌ای شخصی دارید پر از کتاب‌های مختلف با موضوعات متنوع و گوناگون. بخش کوچکی از این کتابخانه را به‌صورت منظم و مرتب درآورده‌اید و می‌توانید در میان کتاب‌ها بگردید و هرکدام را که دوست داشتید، بردارید و مطالعه کنید.

اما بخش بزرگی از کتاب‌ها، به دلیل نامرتب بودن و نداشتن لیست و چینش منظم، بلااستفاده مانده‌اند و چه بسا کتاب‌های مفید زیادی که در میان آن‌ها باشند که شما خیلی به آن‌ها نیاز دارید ولی از وجودشان بی‌خبرید.

منطق حکم می‌کند به جای هزینه کردن زیاد و خرید و انبار کردن کتاب‌های بیشتر ابتدا کتاب‌های موجود را مرتب کنید تا بتوانید به درستی از آنها استفاده کنید.

این کتابخانه به‌هم‌ریخته، همان مشاهدات و آموخته‌های قبلی ما از زمان کودکی تاکنون هستند که به دلیل عدم استفاده بلندمدت در گوشه‌ای از ذهن ما خاک می‌خورند و استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود.

اما چگونه می‌توان این اطلاعات و منابع ارزشمند را به کار گرفت و از آن به شیوه‌ای کارا استفاده کرد؟

به نظرم جز آموزش راه‌حل آسان دیگری نمی‌توان برای آن یافت. آموزش از طریق مطالعه و یا شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف.

البته مهم‌ترین انتظار ما از مطالعه کتاب و یا شرکت در دوره‌های آموزشی، فراگیری مطالب و موضوعات جدید است.

اما شاید همیشه این هدف مناسب نباشد و لازم باشد گاهی به دنبال اهداف دیگری هم باشیم.

برای مثال کتاب‌هایی را بخوانیم که با مطالعه آن‌ها، به‌جای یادگیری مطالب و موضوعات جدید، آموخته‌ها و آنچه از قبل می‌دانستیم و در ذهنمان ثبت شده بود، مرور و طبقه‌بندی کنیم و به صورتی قابل استفاده دوباره به خاطر بسپاریم.

وقتی کتابی با موضوعی عمومی یا آشنا مطالعه می‌کنیم یا در یک دوره آموزشی شرکت می‌کنیم، اطلاعات فراموش‌شده به‌صورت خودکار بازیابی شده و در ذهن ما سازمان‌دهی می‌شوند.

بعدازآن به روش بهتر و کاراتری می‌توانیم به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم و از آن‌ها به هنگام نیاز بهره‌برداری کنیم.

مطالعه این نوع کتاب‌ها نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و کارایی ما می‌شوند، بلکه اعتماد به نفس و خودباوری ما را هم افزایش می‌دهند.

اگر از این به بعد کتابی دیدید که عنوانی عمومی یا عنوانی آشنا برایتان داشت و نیازی به آن نداشتید، پیشنهاد می‌کنم آن را ورق بزنید و فهرست و مقدمه و مؤخره آن را مرور کنید.

شاید این کتاب اطلاعات و آموخته‌های تازه‌ای برای شما نداشته باشد ولی می‌تواند به اندازه چندین کتاب با موضوعات جدید برای شما ارزشمند باشد، بدون اینکه زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد.

بنابراین در مطالعات همیشه نباید به دنبال آموختن و یادگیری مطالب و مباحث جدید بود بلکه گاهی اوقات هم لازم هست مطالعه و آموزش با هدف مرور آموخته‌های قبلی، سازماندهی آن‌ها و مرتب کردن‌شان در ذهنمان باشد تا بتوانیم به صورتی کارآمد و بهینه از آن‌ها در زندگی و کسب و کار بهره‌برداری کنیم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

کتابخوانی یا وبخوانی ؟ کدام بهتر است ؟

مترو و مسیری برای رسیدن به لذت بی‌پایان

پیشنهادی به افراد کتابخوان جامعه

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *