بزرگترین مزیت رقابتی فردی که باعث تمایز شما از دیگران خواهد شد

این روزها آن‌قدر از فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی سخن گفته می‌شود که دیگر همه‌شان برایمان تکراری شده‌اند.

اما موضوع تأسف‌برانگیز این است که باوجودآن همه محتوا، نصیحت و پیشنهاد، همچنان اکثریت مردم الگوی رفتاری نادرست خود را حفظ کرده‌اند و بر اساس آن پیش می‌روند.

به نظرم یکی از نقاط اشتراک رفتار عامه مردم، عجله و شتاب حاکم بر فعالیت‌ها، تصمیمات و اقداماتشان است.

فضای دیجیتال و امکانات آن ما را دچار شتاب عجیب‌وغریبی کرده است. شتابی که بسیاری از اوقات ناخودآگاه و ناخواسته تمام وجودمان را در برمی‌گیرد و حتی وارد زندگی فیزیکی و روزانه ما هم شده است. مطمئناً خودتان مصادیق زیادی از این موضوع را در ذهن دارید.

به نظر این مشکل اقتضای دنیای امروز است و آن‌قدر دستیابی به نیازمندی‌ها سریع صورت می‌گیرند که انگار مغز آدمی صبر را فراموش کرده است و صبر و بردباری در بسیاری از موقعیت‌ها برایش غیرقابل‌تحمل و امکان‌ناپذیر می‌نماید.

طول ویدئویی که در یک پست اینستاگرامی می‌توان آپلود کرد، حداکثر یک دقیقه است.

وقتی به رفتار دوستان و اطرافیانم توجه می‌کنم، خیلی کم پیش می‌آید که صبر و تحمل یک‌دقیقه‌ای برای تماشای تمام آن یک دقیقه را داشته باشند.

اکثر افراد بعدازاینکه چند ثانیه ابتدایی آن ویدئو را نگاه کردند، بلافاصله بقیه آن را حدس می‌زنند و آن را رد می‌کنند و به سراغ پست بعدی می‌روند.

گاهی اوقات از این‌همه عجله و شتاب می‌ترسم. عجله در رسیدن به هر چیزی و به دست آوردن هر خواسته‌ای.

البته من هم بعضی‌اوقات ناخودآگاه دچار این شتاب می‌شوم ولی تا متوجه می‌شوم، خودم را از آن فضا دور می‌کنم. این اتفاقات برایم آزاردهنده هستند.

بیشتر اوقات به وبلاگ خودم و دوستانم، کتاب‌هایم و متمم پناه می‌برم. این‌ها جاهایی هستند که کمتر تحت تأثیر شتاب حاکم بر فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی قرارگرفته‌اند.

در این فضا و در این زمانه افراد حتی حال و حوصله صبر کردن برای دستیابی به اهدافشان را هم ندارند. مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و پیوسته به دنبال موفقیت‌های بزرگ و لحظه‌ای هستند.

هیچ‌کس زمانی برای تمرکز و تفکر طولانی‌مدت بر روی یک موضوع و مهارت را ندارد.

حتی افرادی هم که تصمیم می‌گیرند کاری را به‌صورت اصولی شروع کنند و ادامه دهند، بعد از مدت کوتاهی تغییر مسیر می‌دهند.

این تغییر مسیر می‌تواند به شکل تغییر فضای فعالیت، تغییر زمینه فعالیت و حتی تغییر شکل فعالیت باشد.

اما من تصمیم گرفته‌ام تا جایی که بتوانم موضوعات و زمینه‌های خاصی را انتخاب کنم و مدتی طولانی بر آن‌ها تمرکز کنم به نظرم دستاورد این روش بیشتر از قبلی باشد.

به نظرم در فضای دیجیتال همه مثل هم شده‌اند و همه حرف‌هایی شبیه هم می‌زنند؛ اما کسانی موفق‌تر هستند و جایگاهی مشخص را در این فضا تصاحب کرده‌اند که تمرکز و بردباری بلندمدت داشته‌اند.

هر روز که می‌گذرد عناصر تمرکز و مداومت کمتر می‌شود؛ بنابراین کسانی که بتوانند این دو عنصر را در خودشان و کسب و کارشان پیاده کنند، در بلندمدت به‌راحتی خواهند توانست صاحب جایگاهی درخور شوند.

 

شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

رقابت عنوان ها در شبکه های اجتماعی

افسانه‌ای به نام شغل دائمی و پیوسته در زندگی

فروشگاه زندگی و رفتارهای ما در مواجهه با کالاهای آن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

6 دیدگاه

  1. سلام
    چیزی که هست بیشتر ما ادمها حریصیم ،همه ی خوبی ها و همه ی موفقیت ها رو با هم میخواهیم این تصمیم ها و کارهامون هم بر همین اساس هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *