فیدیبوک یا کیندل ؟ کدام کتابخوان بهتر است؟

فیدیبوک یا کیندل

دو روز پیش یادداشتی در مورد مطالعه با کتابخوان ها و مطالعه کتاب فیزیکی نوشتم. البته هیچ وقت قضاوت مطلق در مورد خوبی یکی و بدی دیگری نمی‌کنم و به نظرم هر ابزاری اگر در موقعیتی مناسب استفاده شود، بر دیگری مزیت خواهد داشت.

من از هر دو استفاده می‌کنم و هم کتاب فیزیکی می‌خوانم و هم با کتابخوان مطالعه می‌کنم.

داستان خرید کیندل

حدود دو سال پیش بود که تصمیم گرفتم یک کتابخوان بخرم و کتاب‌های انگلیسی و همچنین PDF کتاب‌ها را با آن مطالعه کنم.

آن موقع هنوز از فیدیبوک رونمایی نشده بود و خبر نداشتم که قرار است کتابخوان ایرانی به بازار بیاید.

بعد از مدتی تحقیق و جستجو بالاخره توانستم یک کیندل مدل Voyage نو خریداری کنم. البته آن موقع دلار نسبت به امروز خیلی ارزان‌تر و طبیعتاً قیمت کتابخوان آمازون مناسب‌تر بود.

بعد از خرید این کتابخوان کتاب‌های انگلیسی سهم بیشتری در مطالعات روزانه من پیدا کردند و این برای من هم لذت‌بخش‌تر بود و هم مفیدتر.

داستان خرید فیدیبوک

چند ماه بعد از خرید کتابخوان آمازون از کتابخوان ایرانی رونمایی شد که شاید آن موقع کمی باعث پشیمانی من از خرید کیندل شد.

ولی همچنان کتابخوان کیندل را نگه داشتم و منتظر فرصتی بودم تا شاید یک دوست یا آشنایی به مناسبتی خاص و به عنوان کادو، فیدیبوکی برایم بخرد ولی زهی خیال باطل.

بعد از نزدیک یک سال من همچنان کیندل به دست در حسرت داشتن فیدیبوک بودم و از بدشانسی من، فیدیبوک هم مدت زیادی بود که عرضه نمی‌شد.

تا اینکه اوایل امسال تصمیم گرفتم به هر قیمتی شده یک فیدیبوک خریداری کنم و در نهایت موفق به انجام این کار شدم.

خرید اینترنتی کتابخوان فیدیبوک

فیدیبوک یا کیندل

هدفم از این نوشته تعریف داستان خرید کیندل و فیدیبوک نبود. بلکه قصدم بیشتر مقایسه این دو در حد سواد و تجربه خودم برای کمک به کسانی هست که شاید بین خرید این دو مردد باشند. هرچند با این قیمت دلار شاید کمتر کسی قصد خرید کتابخوان کیندل را داشته باشد.

به هر حال من در ادامه توضیحاتی می‌دهم که شاید برای بعضی‌ها مفید و به‌دردبخور باشد.

مقایسه فنی فیدیبوک و کیندل

برای مقایسه فنی دقیق این دو کتابخوان می‌توانید به وبسایت دیجیکالا مراجعه کنید که در این صفحه مشخصات فنی هر دو بر اساس مشخصات عنوان شده در کاتالوگ محصولات انجام شده است.

اما در ادامه من فارغ از مشخصات ادعایی در برگه مشخصات فنی دو دستگاه تجربه خودم را برایتان بازگو می‌کنم.

همان‌طور که انتظار می‌رود و همچنین با توجه به اختلاف قیمت بین دو محصول، کیفیت کتابخوان کیندل آمازون خیلی بالاتر از فیدیبوک است.

این اختلاف کیفیت را هم در کیفیت صفحه نمایش و در نتیجه کیفیت نوشته‌های روی صفحه نمایش، سرعت عملکرد دو دستگاه و همچنین مدت زمان نگهداری شارژ می‌توانید احساس کنید.

البته کیفیت پایین در فیدیبوک در مقایسه با کیندل آمازون در برخی موارد آن‌چنان آزاردهنده نیست و شاید کسی که قبلاً از کیندل استفاده نکرده متوجه کیفیت پایین نشود ولی استفاده از کیندل در کنار فیدیبوک باعث می‌شود که گاهی اوقات خیلی آزرده‌خاطر شوید.

تفاوت کیفیت صفحه نمایش

در خصوص صفحه نمایش دو کتابخوان همان‌طور که در بالا هم اشاره کردم، کیفیت صفحه نمایش کیندل بالاتر است و کیفیت نوشته‌ها بهتر؛ اما با توجه به اینکه هر دو کتابخوان از صفحه نمایش با تکنولوژی E-ink استفاده می‌کنند، مطالعه با آنها آن‌چنان باعث خستگی چشم نمی‌شود و شاید از این لحاظ چندان اختلافی با کتاب فیزیکی نداشته باشند.

با توجه به مجهز بودن این مدل کیندل به حس‌گر تنظیم نور صفحه نمایش بر اساس میزان نور محیط، کیفیت آن بالاتر و مطالعه با آن لذت‌بخش‌تر است.

تفاوت کیفیت باتری

در خصوص مدت زمان نگهداری شارژ باتری، در صورتی که هر دو کتابخوان به صورت روشن و آماده به کار باشند، شارژ فیدیبوک خیلی زودتر تمام خواهد شد و نیاز به شارژ مجدد پیدا خواهید کرد.

اما در صورتی که تنظیمات فیدیبوک را بر روی خاموشی بعد از یک ساعت در صورت عدم استفاده، ست کنید، می‌توان در حد کیندل از فیدیبوک انتظار نگهداری شارژ داشت.

در حالی که من مدتی که کیندل را خریداری کرده‌ام، شاید بیش از دو سه بار آن را خاموش نکرده باشم و تا مدتی که در حالت آماده به کار باشد، مصرف باتری بسیار پایینی دارد.

البته اگر فیدیبوک در حالت اتصال به اینترنت و آماده به کار باشد، وضع وخیم‌تر خواهد بود و خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، باتری خالی خواهد شد.

خرید اینترنتی کتابخوان فیدیبوک

سایر معایب فیدیبوک

فیدیبوک در هنگام اتصال به اینترنت و دانلود کتاب‌ها از فیدیبو حداقل بر روی سیستمی که من دارم، زیاد دچار مشکل می‌شود و بعد از مدتی استفاده سرعت عملکرد آن به میزان زیادی کاهش می‌یابد و شاید مجبور به خاموش و روشن کردن دستگاه شوید. این مورد را با انواع اینترنت‌های مربوط به سرویس‌دهندگان مختلف آزمایش و تفاوتی مشاهده نکرده‌ام.

مشکل کوچک دیگر فیدیبوک جنس بدنه خاص آن است که باعث می‌شود زود لک شود و رد دست بر روی آن بماند.

مزایای فیدیبوک

به نظرم بزرگ‌ترین مزیت فیدیبوک قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با سایر کتابخوان‌ها و به خصوص کتابخوان‌های آمازون هست.

مزیت مهم دیگر آن که باعث شد تا من این کتابخوان را خریداری کنم، دسترسی به نسخه الکترونیکی کتاب‌های ناشران مختلف ایرانی هست که با توجه به سهولت خرید و مطالعه کتاب‌ها با این وسیله تجربه این نوع مطالعه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

علاوه بر این با بالا رفتن قیمت کتاب در بازار به دلیل افزایش قیمت کاغذ، برای افراد اهل مطالعه، استفاده از این ابزار می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد؛ البته در صورتی که مشکلی با مطالعه با کتابخوان نداشته باشند.

خرید اینترنتی کتابخوان فیدیبوک

سایر مزایای کتابخوان‌ها

علاوه بر موارد گفته شده به نظرم کتابخوان‌ها با توجه با وزن کم و به وجود آوردن امکان به همراه داشتن تعداد زیادی کتاب، ابزارهایی بسیار دوست‌داشتنی در دنیای تکنولوژی امروز محسوب می‌شوند.

همچنین همان‌طور که گفته شد، با توجه به تکنولوژی خاص صفحات نمایش کتابخوان‌ها، استفاده از این ابزارها خستگی چشمی زیادی به همراه ندارد و از نظر سلامتی بیش از کتاب فیزیکی برای ما مضر نخواهد بود.

همچنین وزن کمتر از ۲۰۰ گرم و سبکی این تجهیزات باعث می‌شود که حمل و نقل آنها و در دست گرفتنشان برای مطالعه بسیار آسان باشد.

در نهایت اینکه هیچ لذت و تجربه‌ای به اندازه خواندن کتاب فیزیکی و کاغذی لذت‌بخش نیست و من هم هیچ‌وقت تلاش نکرده‌ام که مطالعه کتابخوان را جایگزین مطالعه کتاب فیزیکی کنم.

مهم‌ترین تأثیر استفاده از کتابخوان، افزایش مدت زمان مطالعه من در طول روز بوده است.

شما هم اگر تجربه‌ای در مطالعه و استفاده از کتابخوان‌ها دارید، خیلی خوشحال خواهم شد اگر زیر این مطلب از تجربیاتتان بنویسید تا من و بقیه دوستان در این مورد بیشتر یاد بگیریم.

 

خرید اینترنتی کتابخوان فیدیبوک

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

47 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    من نظرات خوندم اما یه جاهایی نظرات متفاوت بود و باعث شد گیج بشم، من الان قصد خرید کیندل دارم، میخوام بدونم از زبان فارسی پشتیبانی میکن یا نه؟ جاهای مختلف جوابهای متفاوت دیدم، و نتونستم نتیجه گیری کنم، بیشترین کاربردم هم احتمالا این خواهد بود که کتاب پی دی اف بریزم تو کیندل و مطالعه کنم،اون مشکل ریز بودن فونت که مطرح کردید هم یکم نگرانم کرد که در چه حد سخت میکن کار،ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

    1. واقعیت اینه که خودم تا حالا روی کیندل فایل کتاب فارسی با فرمت ایپاب نخوندم که بدونم فرمت فارسی رو پشتیبانی می‌کنه یا نه.
      اما پی دی اف فارسی رو پشتیبانی می‌کنه ولی من اصلا باهاش راحت نبودم و چون سایز فونت خیلی ریز میشه خیلی اذبت می‌شین.
      مثل اینه که صفحه کتاب رو روی سایز A6 پرینت بگیرین و بخونین. مگر اینکه سایز فونت تو فایل پی دی اف بزرگ باشه.

  2. سلام ببخشید در استفاده از کتابخوان کیندل میشه هم اهنگ گوش کرد هم کتاب خواند یعنی امکان استفاده از دو برنامه باهم وجود داره؟

  3. سلام، میدونم از نوشتن این متن خیلی وقته گذشته و شاید پاسخ ندید ولی ممنون میشم جواب بدید.

    آیا با فیدیبوک قسمت مرورگرش فقط سایت های مربوط به کتاب میشه رفت؟ یا یک مرورگر کلی داره مثل موبایل میشه تو گوگل سرچ کرد و هر سایتی(مثل سایت دانشگاه یا مثلا همین سایت خودتون) هم واردشد؟ و اینکه بخشی برای نوشتن یاداشت داره یا نه ممنون ⚘

    1. سلام محمدجان،
      درسته مطلب قدیمی هست ولی وبلاگ به‌روز هست و فعال،
      فیدیبوک مرورگر داره و می‌تونید از این طریق به سایت‌های مختلف سر بزنید. اما با توجه به تکنولوژی جوهر الکترونیکی صفحه کتابخوان، سرعت پایین هست و به احتمال زیاد تجربه چندان خوشایندی براتون نخواهد بود.
      در ضمن شما می‌تونید توی متن نوت بزارید. هم فارسی و هم انگلیسی.
      موفق باشید.

  4. سلام ببخشید من یه سوال داشتم
    به نظر شما کتابخوان های برند بوکس چطور هستن چون هم قلم دارن و هم از زبان ایرانی پشتیبانی میکنن و هم این که میشه باهاش برنامه های فیدیبو و طاقچه و غیره رو نصب کرد و استفاده کرد
    و سوال دومم این که این که میگن نور صفحه رو تنظیم میکنه بر اساس محیط منظور چیه ؟
    چون داخل این تکنولوژی جوهر الکترونیک اساسا صفحه فقط نور رو بازتاب میکنه و از خودش نوری نداره

    1. سلام ابراهیم عزیز،
      متاسفانه تا حالا با کتابخوان‌های برند بوکس کار نکردم و اطلاعاتی در موردش ندارم و اگه بخوام نظر بدم بر اساس چیزهایی هست که تو فضای وب خوندم. اما خوشحال میشم اگه کسی استفاده کرده، کمی از تجربه‌اش بهمون بگه.
      اما در مورد سؤال دوم، اینجوری نیست که هیچ کتابخوانی نور صفحه نداشته باشه. یه مدل از کیندل اینجوری هست ولی بقیه مدلها نور پس‌زمینه دارن. فیدیبو هم نور پس زمینه داره. پس امکان تنظیم اتوماتیک نور صفحه تو بعضی از کتابخونها که نور پس‌زمینه دارن، وجود داره.
      موفق باشی.

  5. سلام
    ببخشید با این توصیف هایی که شما کردید معلوم میشه که کیفیت فیدیبو خیییلیییی پاییین هستش
    برای همین ایا ممکنه که زود خراب بشه و دیگه نشه ازش استفاده کرد؟؟
    و اینکه چند ساعت شارژنگه میداره ؟؟
    و حدودا چند کتاب میشه داخلش ریخت؟؟
    اینکه میگن فایلپی دی اف که روش بریزیم هنگ میکه چرا اینجور میشه؟؟
    ممنون میشم جواب بدین***

    1. سلام دوست عزیز،
      من هیچ جا نگفتم کیفیت فیدیبوک خیلی پایین هست،
      ولی مطمئنا کیفیتش از کتابخوان آمریکایی کمتر هستش، البته که به نسبت قیمت هم قیمت فیدیبوک حدود یک چهارم قیمت کیندل هست.
      مدت زمان نگهداری شارژش رو دقیق اندازه نگرفتم ولی اگه هر وقت که استفاده نمی‌کنین، خاموشش کنین، شاید برای ده ساعت مطالعه و یا بیشتر شارژ نگه داره.
      ضمنا حافظه‌ش بیشتر از بعضی از نسخه‌های کیندل هست پس کتابهای بیشتری هم توش جا میشسه.
      گاهی هم هنگ می‌کنه ولی به نظرم به نسبت قیمت پایین و مزایای دیگه‌ای که داره، این هنگ کردن اونقدری نیست که آزاردهنده باشه.
      من حدود دو سالی هست که دارم و ازش استفاده می‌کنم و تا حالا مشکلی براش پیش نیومده.
      موفق باشین.

  6. با سلام،ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون. من میخوام کتابخوان بخرم و فقط کتابهای فیدیبو میخوام مطالعه کنم( حساب کاربری دارم و کلی کتاب) منظورم اینه مطالعه کتابهای امازون و انگلیسی ندارم . کیفیت ایبوک هم خیلی برام مهمه. کدوم گزینه برام بهتره؟ ایا روی کیندل نرم افزار فیدیبو نصب میشه؟!۹

    1. سلام دوست عزیز،
      ممنونم از لطفت،
      من تا به حال فیدیبو رو روی کیندل نصب نکردم و نمی‌دونم این کار شدنی هست یا نه. اما به نظرم با این شرایطی که شما گفتین، فیدیبوک به خوبی پاسخگوی نیازها و انتظاراتتون باشه.
      موفق باشید

  7. سلام. ممنون از نقدتون. من یه مدتی با کیندل انگلیسی میخوندم و با بوکس فارسی .خب متن های انگلیسی فرمت azw3 می خوندم که توی کیندل قابلیت افزایش فونت داشت و با بوکس هم میشد متن های فارسی رو فوتتشونو افزایش داد. اما هیچکدوم مال خودم نبودن و مدت کمی می تونستم استفاده کنم . الانم با این وضع دلار خیلی گرونه . تجربه استفاده از این کتابخوانو ندارم و تازه هم متوجه شدم اصلا وجود خارجی داره ! می خوام بدونم که با این کتاب خوان هم میشه فونت هارو ( هم متن فارسی و هم انگلیسی) افزایش داد؟
    و اینکه میشه متن هارو هایلایت کرد؟
    منظورم کتاب هایی هستند که فایلشون رو داخل دیوایس می ریزیم نه اونهایی که ازتوی خود اپ فیدیبو میشه خوند.
    و اینکه قابلیت تنظیم نور مثل اونا داره؟
    و اینکه از لحاظ نور صفحه و تکنولوژی مثل همون دوتا عمل می کنه یا اینکه نه به چشم آسیب میزنه؟

    1. سلام حانیه‌جان،
      اول اینکه کتابخوان فیدیبوک از همون تکنولوژی کیندل که جوهر الکترونیکی هستش استفاده می‌کنه و آسیبی به چشم نمی‌زنه.
      دوم اینکه تنظیمات نور صفحه و سایر تنظیمات مثل کیندل رو فیدیبوک هم هست.
      و سوم اینکه، اگه فرمت فایلهایی که رو کتابخوان می‌ریزی، ای‌پاب باشه، هم قابلیت تنظیم سایز فونت رو داره و هم قابلیت هایلایت کردن. اما اگه فایل پی دی اف باشه، بعضی از قابلیت‌ها به خصوص تنظیم سایز فونت غیرفعال می‌شن و امکان تغییرشون وجود نداره.
      البته که کیفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فیدیبوک هیچ وقت به کیفیت کیندل نمی‌رسه برای همین چون هنوز استفاده نکردی بهتره قبل از استفاده کمی انتظاراتت رو پایین بیاری.
      امیدوارم پاسخ سؤالهات رو گرفته باشی.
      موفق باشی.

  8. سلام
    تعدادی سوال داشتم ، ممنون میشم جواب بدید
    توی کتابخوان کیندل چجوری میشه کتاب خوند یعنی باید دانلود کرد؟ یا اگر کتاب انگلیسی میخوایم بخونیم باید به دلار هزینه کتاب رو پرداخت کنیم تا بشه دانلود کرد؟و در صورت کتاب فارسی خوندن چجوری باید دانلود کنیم یا باید بریزیم(به لپتاب وصل میشه که بخوایم پی دی اف های خودمونو بریزیم؟

    1. سلام دوست عزیز،
      کتابخون هم قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای رو داره و هم قابلیت اتصال به کامپیوتر از طریق کابل. پس هم میشه دانلود کرد و هم میشه فایل کتاب رو منتقل کرد.
      اینکه حتما باید خریداری بشه یا رایگانه، بستگی به خودتون داره که چطور بخواین فایل کتاب رو تهیه کنید. مثل کاری که رو گوشی میشه انجام داد.
      کتابخون فیدیبوک مستقیم به فیدیبو وصل میشه و می‌تونید کتاب‌های اونجارو دانلود کنید و بخونید.
      موفق باشید.

  9. یه راه دیگه هم غیر از زوم کردن وجود داره که میشه سایز کلمات رو بزرگ کرد ، باید تو ستینگ کیندل برید و صفحه نمایش را از حالت عمودی به افقی تبدیل کنید اینطوری کلمات بزرگ تر و خوانا تر میشن.

  10. با سلام و سپاس از نشر این تجربه ی خاص.
    خواستم بپرسم اگه فایل epub انگلیسی داشته باشم می تونم توی فیدیبوک بخونم؟
    امکان اتصال به usb رو داره؟

    1. سلام دوست عزیز،
      متشکرم از لطفتون،
      پاسخ سؤال اول: بله فیدیبوک از فرمت ایپاب و زبان انگلیسی پشتیبانی میکنه.
      پاسخ سؤال دوم:بله، فیدیبوک امکان اتصال با USB به کامپیوتر و لپ‌تاپ رو داره و از این طریق هم شارژ میشه.

  11. عرض سلام و خدا قوت
    میشه گفت نقد منصفانه ای بود
    البته میشه گفت با روت کتابخوان فیدیبوک میشه هر نرم افزاری نصب کرد ،مخصوصا نرم افزار های مثل طاقچه و قائمیه که
    از این بابت دست آدم خیلی باز میشه

  12. سلام.من مدت هاست که قصد خرید یه کتاب اینترنتی رو دارم ولی یه سوال بزرگ توی ذهنمه که جلومو میگیره.
    اینکه توی کتابخوای های کیندل امازون یا کتابخوان های سونی امکان مطالعه کتب فارسی هست؟
    اپ فیدیبو که نمیشه روشون نصب کرد ولی آیا ریختن پی دی اف کتاب های فارسی خودم که با سیستم از اینترنت دانلود کردم امکان پذیره؟ منظورم بیشتر نمایش فونت ها و نوشته ها و تغییر سایز متن و اینا هست.
    روی فیدیبو چطور؟ کتاب های پی دی افی که خودم کپی کنم تو حافظه اش رو میتونم بخونم؟ انگلیسی و فارسی منظورمه.

    1. دوست عزیز،
      تا جایی که من می‌دونم همه کتابخوان‌ها از فایل پی‌دی‌اف پشتیبانی می‌کنن ولی مشکی که هست اینه که فایل‌های پی‌دی‌اف عملا امکان تغییر نوع و سایز فونت رو ندارن و چون اکثر این فرمت فایل‌ها برای سایز صفحات کتابخوان‌ها مناسب‌سازی نشدن، معمولا متن ریز دیده میشه و خوندنش سخت میشه و چشمها اذیت میشن.
      برای حل این مشکل دو تا راه حل وجود داره، یا باید مدام زوم کنی که با توجه به سرعت پایین کتابخوانها به خاطر تکنولوژی خاص صفحات نمایششون، این کار خسته کننده و زمان بر و اعصاب خرد کن هست و یا اینکه دنبال خرید کتابخوانهایی با سایز بزرگتر صفحه نمایش باشی.
      امیدوارم پاسخی که دنبالش بودی رو دریافت کرده باشی.
      موفق باشی.

  13. سلام حسین آقای قربانی عزیز
    با کیندل از سایت فیدیبو تست نزدی؟من کتاب زیاد دارم توی فیدیبو (نزدیک ۳۰۰ تا )اگه یه کیندل بگیرم میتونم با کیفیت اونا رو بخونم یا نه؟

    1. سلام کسری جان،
      من این کارو نکردم ولی بعید می‌دونم چندان به دردبخور باشه.
      به نظرم دردسرش زیاده.
      من یه بار با فیدیبوک سعی کردم از طاقچه کتاب دانلود کنم که اصلا نشد.

  14. با سلام و احترام

    آیا کتاب هایی که پیش از این از فیدیبو خریداری کردیم و با تبلت مطالعه کردیم به راحتی با فیدیبوک قابل مطالعه مجدد هستن؟

  15. سلام. با توجه به اینکه وبسایت طاقچه و فیدیبو، امکان مطالعه آنلاین کتاب رو از طریق مرورگر گذاشتن، میشه بررسی کنید که و اگه کیفیت کافی رو داره، اعلام کنید؟
    ممنون.

    1. سلام دوست عزیز،
      من با مرورگر فیدیبوک تو سایت طاقچه رفتم که علاوه بر نامناسب دیده شدن شکل ظاهری جلد کتابها در همان صفحه اول و باز نشدن صفحه اختصاصی کتابها، سرعت مرورگر هم به شدت پایین بود و ویژگی‌های خاص نمایشگر با تکنولوژی جوهر الکترونیکی یاعث شد که دانلود کتاب نه تنها امکان‌پذیر نباشد، بلکه این تجربه خیلی هم ناخوشایند باشد.
      موفق باشی.

    1. زنده باشی حسام عزیز،
      واقعیتش من هیچ کتاب فارسی با فرمت کیندل تا حالا مطالعه نکردم.
      ولی پی دی اف فارسی خوندم که طبیعتا تفاوتی با پی دی اف انگلیسی نداشته.
      موفق باشی.

  16. درود و سپاس از وقتی که برای انتشار این مقایسه صرف کردید !
    بسیار عالی بود و به نکات مهمی اشاره کردید !

  17. با تشکر بابت توضیحات خوبی که ارائه فرمودید.
    آیا میتونیم فایل های پی دی اف رو به فیدیبوک انتقال بدیم و مطالعه کنیم یا اینکه این دستگاه فقط مختص مطالعه کتابای خریداری شده از فیدیبو است؟

    1. ازت ممنونم حمیدرضای عزیز،
      امکان انتقال فایل پی دی اف به کتابخوان و مطالعه از طریق اون وجود داره،
      ولی با توجه به اینکه صفحه کتابخوان نسبت به صفحات پیش فرض پی دی اف کوچیکتر هستش، به دلیل ریز بودن متن، کار مطالعه رو سخت می‌کنه.
      البته امکان زوم هم وجود داره که به دلیل سرعت پایین کتابخوان با توجه به تکنولوژی خاص صفحه نمایش اون، سرعت مطالعه و لذت اون رو خیلی کاهش میده.
      به نظرم بیشترین کیفیت و لذت مطالعه با کتابخوان رو تو مطالعه کتابهایی که با فرمت اصلی اون سازگار هستن میشه تجربه کرد.
      البته اگه تبدیل فایل به پی دی اف توسط خودتون انجام بشه و سایز فونت رو بزرگتر تنظیم کنید، این مشکل رفع خواهد شد و مثل مطالعه از روی کاغذ می‌تونید مطالعه کنید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *