سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای غلبه بر مشکل تعلل در تصمیم‌گیری

ما خیلی از اوقات که می‌خواهیم انتخاب مهمی در زندگی انجام دهیم، معمولاً زمانی طولانی برای تصمیم‌گیری صرف می‌کنیم و تحقیقات زیادی انجام می‌دهیم. مخصوصاً اگر اشتباه در تصمیم‌گیری از جنبه‌های مختلف برایمان هزینه‌زا باشد، این وسواس چندین برابر می‌شود. معمولاً در نهایت هم نمی‌توانیم تصمیم نهایی را به‌موقع بگیریم و دچار نوعی تعلل در تصمیم‌گیری می‌شویم.

یکی از مخاطبان دن اریلی این مشکل را با او مطرح کرده و از او خواسته که راه‌حلی ارائه دهد.

پرسش

دن عزیز،

من زمان زیادی را برای گرفتن یک تصمیم صرف می‌کنم. در این زمان طولانی از دیگران مشورت می‌گیرم، فکر می‎کنم، نمودارها را مقایسه می‌کنم، در اینترنت جستجو می‌کنم، از متخصصان پرس‌وجو می‌کنم؛ اما وقتی‌که زمان گرفتن تصمیم نهایی می‌رسد، هرگز نمی‌توانم خودم را متقاعد کنم که در حال گرفتن تصمیم درست و انتخاب بهترین گزینه هستم. چطور می‌توانم این روند را متوقف کنم؟

پاسخ

وقتی مردم برای گرفتن یک تصمیم تلاش می‌کنند، معمولاً به اندازه کافی در مورد هزینه فرصتی که صرف می‌شود، فکر نمی‌کنند. برای مثال، اگر ماه‌ها در مورد این فکر کنی که آیا شغلت را عوض بکنی یا نه، در عمل زمانی را که می‌توانستی صرف به دست آوردن شغل جدید کنی، از دست خواهی داد. به همین دلیل بهتر است یک محدودیت زمانی برای هر تصمیم تعیین کنی. به خودت بگویی: «من تا جمعه باید تصمیم نهایی را بگیرم.» و اگر تا آن موقع نتوانستی تصمیم بگیری، به‌راحتی یک سکه بیندازی و تصمیم نهایی را بر اساس همان بگیری.

اشتباه دیگری که مردم اغلب مرتکب می‌شوند، فکر کردن دوباره به تصمیماتی است که قبلاً گرفته‌اند. پشیمانی و تأمل زمانی مفید خواهد بود کهاین کار درس‌هایی برای استفاده در تصمیم‌گیری‌های آینده ما برایمان به همراه داشته باشند، نه وقتی‌که ما از آن‌ها به‌عنوان نوعی مجازات بر علیه خودمان استفاده می‌کنیم. پس تلاش کنید تا نه به تصمیمی که قبلاً گرفته‌اید، بلکه به کاری که در آینده می‌توانید به شکل متفاوتی انجام دهید، فکر و تمرکز کنید.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | شغل برای کسب درآمد است یا تعیین هویت ما؟

سؤال از دن اریلی | دیگران چقدر از ما خوششان می‌آید؟

سؤال از دن اریلی | در دنیای ذهنی تصمیمات بهتری می‌گیریم یا در دنیای فیزیکی؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *