یک پیشنهاد خوب برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خودتان

همه ما یک سری نقاط قوت و نقاط ضعف ذاتی در وجودمان داریم که در صورت شناسایی و تسلط بر آن‌ها، انتخاب زمینه کاری متناسب و مداومت در انجام آن، خواهیم توانست به جایگاه‌های عالی دست یابیم و جزو نفرات اول آن حوزه شویم.

اما مشکل اصلی آنجاست که بسیاری از افراد برخلاف آن چیزی که فکر می‌کنند، شناخت درست و کافی نسبت به نقاط قوت و ضعف خودشان ندارند.

این مسئله باعث می‌شود که آنان تا آخر عمرشان نتوانند زمینه و شغل موردعلاقه خود را شناسایی کرده و به معنای واقعی کلمه از کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند.

اخیراً کتابی مطالعه کردم که به نظرم برای این منظور بسیار عالی و کاربردی است و برای هرکسی می‌تواند مفید باشد.

کتابی که می‌خواهم از آن برای شما بنویسم، کتاب «نقاط قوت شما» نوشته تام راث با ترجمه امیرحسین میرزائیان هست.

قبل از شروع به معرفی این کتاب، لازم هست خیال شما را از بابت محتوا و کیفیت ترجمه آن راحت کنم و این اطمینان را به شما بدهم که با احتمال بالایی این کتاب برای همه افرادی که به دنبال شناخت استعدادهای و توانمندی‌های ذاتی خود هستند، مفید و مؤثر خواهد بود.

نویسنده در همان ابتدای کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که جمله معروف «اگر به‌قدر کافی سخت‌کوش باشی، می‌توانی هر چه می‌خواهی بشوی» درست نیست.

درواقع شرط اول محقق شدن این جمله قصار این است که هرکدام از ما در حوزه توانمندی خودمان قرار بگیریم و شروع به فعالیت کنیم.

در غیر این صورت مشکلات متعددی برایمان پیش خواهد آمد که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • از رفتن بر سر کارمان وحشت خواهیم داشت.
  • با همکارانمان بیش از آن که تعامل مثبت داشته باشیم، تعامل منفی خواهیم داشت.
  • به ارباب‌رجوعمان به‌درستی رسیدگی نخواهیم کرد.
  • به دوستانمان خواهیم گفت که در مؤسسه‌ای به‌دردنخور کار می‌کنیم.
  • دستاوردهای روزانه‌مان کمتر خواهد شد.
  • لحظه‌های مثبت و خلاق کمتری خواهیم داشت.

اغلب مردم فکر می‌کنند که می‌دانند در انجام چه کاری مهارت دارند؛ اما آن‌ها معمولاً در اشتباه‌اند… و تنها راه عملکرد موفق انسان هم تکیه او بر توانمندی ذاتی‌اش است.

پیتر دراکر

مدلی که در این کتاب برای یافتن استعدادهای ذاتی شما به کار برده شده است، «توانمندی‌یاب کلیفتون» نامیده می‌شود. البته نویسنده به این نکته اشاره می‌کند با مطالعه این کتاب توانمندی شما سنجیده نمی‌شود، بلکه ازآنجایی‌که برای تبدیل استعداد به یک توانمندی نیاز به تمرین، سخت‌کوشی و سرمایه‌گذاری است، درواقع استعدادهای شما سنجیده خواهد شد.

اما چون هدف اصلی کتاب تبدیل آن استعدادها به توانمندی است، بنابراین از آن با عنوان «توانمندی‌یاب» نام برده شده.

نویسنده در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند که در ادامه عیناً نقل می‌کنم:

هرچند انسان‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند و شخصیت آن‌ها نیز خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد، دانشمندان کشف کرده‌اند که خصیصه‌های اصلی شخصیت ما، مانند علایق و سلایق ما در طول بزرگ‌سالی به نسبت پایدار است و تغییر چندانی نمی‌کند. تحقیقات تازه‌تر نشان می‌دهد ریشه‌های شخصیت ما در سنی کمتر از آن که پیش‌تر گمان می‌رفت، هویدا می‌شود.

پژوهشی طولی که روی هزار کودک در مدت ۲۳ سال در نیوزلند انجام گرفت، نشان داد خصوصیات شخصیتی مشاهده‌شده در سه‌سالگی کودک، شباهت‌های چشمگیری با خصوصیات شخصیتی او در ۲۶ سالگی دارد. این یکی از دلایلی است که چرا «توانمندی‌یاب»، عناصری از شخصیت شما را می‌سنجد که در طول زمان احتمال تغییر کمتری دارند. این عناصر، همان استعدادهای شما هستند.

… استعدادهای طبیعی و میلمان به انجام کارهایی که عاشقشان هستیم، تا آخر عمر دوام دارد؛ اما اغلب اوقات، این استعدادها شکوفانشده باقی می‌ماند.

در این کتاب ۳۴ درون‌مایه استعداد انسانی بررسی شده و برای هرکدام از این ۳۴ درون‌مایه که هریک از آن‌ها می‌تواند استعداد ذاتی و یا نقطه‌ضعف شما باشد، چهار بخش اختصاص یافته است.

در بخش اول استعداد و مشخصه‌های آن به‌صورت کامل توضیح داده شده و در بخش دوم مثال‌هایی از رفتارها و عادت‌های افرادی که این استعداد را دارند بیان شده است. در این مرحله شما نسبت به وجود یا عدم وجود این استعداد در خودتان یا فرد موردنظر پی خواهید برد.

در بخش سوم ایده‌های عملی برای افرادی که این استعداد را دارند ارائه شده که بسیار مفید و کاربردی هستند.

در نهایت در بخش چهارم نویسنده در مورد نحوه رفتار و برخورد با افرادی که این استعداد را دارند، توضیح داده و توصیه‌هایی در این خصوص ارائه کرده است.

این روند برای هر ۳۴ استعداد به‌صورت مختصر، مفید و کاربردی نوشته شده است.

به نظرم هر کس که این کتاب را به‌صورت کامل مطالعه کند، بسیاری از نقاط قوت خود را که تاکنون از آن‌ها اطلاع نداشته کشف خواهد کرد و احتمالاً تغییرات تأثیرگذاری در زندگی‌اش اتفاق خواهد افتاد.

این کتاب به همت انتشارات آرایان در ۱۷۶ صفحه چاپ شده است و برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

 

شاید دوست داشته باشید این مطالب را هم بخوانید:

سؤالاتی برای شناخت بهتر خود جهت دستیابی به موفقیت در کسب و کار

بزرگترین مزیت رقابتی فردی که باعث تمایز شما از دیگران خواهد شد

جملات برگزیده از کتاب « هنر ظریف بی خیالی »

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *