سپردن تعهد | روش سوم مدیریت توجه ناخودآگاه

به یک دوست بگویید که می‌خواهید هر ماه نیم کیلو وزن کم کنید. به یک همکار بگویید که قصد دارید سیگار را ترک کنید. در این صورت تمایل شما برای گرفتن رژیم غذایی، ورزش کردن و ترک سیگار افزایش خواهد یافت. ما دوست داریم بر اساس قول و قرارهای اجتماعی‌مان عمل کنیم و به تعهداتمان پایبند باشیم. درصورتی‌که برای انجام کاری تعهد کتبی داده باشیم، تمایل و پایبندی ما به انجام آن کار افزایش چشم‌گیری خواهد یافت. ازاین‌رو سپردن تعهد می‌تواند تأثیر بزرگی بر مدیریت توجه ناخودآگاه ما داشته باشد.

کسانی که در مورد کاهش وزن خودشان توییت می‌کردند، ناخودآگاه تلاش بیشتری در جهت رسیدن به این هدف از خود نشان دادند. در انتهای ماه ششم، به ازای هر ده توییت نیم درصد کاهش وزن بیشتری اتفاق افتاده بود.

نکته مهم در سپردن تعهدات به دیگران این است که حواسمان باشد، رسیدن به آن هدف باعث شادمانی ما شود اما عدم موفقیت در دستیابی به هدف باعث به وجود آمدن حس ناکامی و بدبختی در ما نشود. بعضی قول‌ها هستند که ما کنترل زیادی بر خروجی آن‌ها داریم، همچون سلامت فیزیکی خودمان. قول‌ها و تعهداتی هم هستند که ما کنترل چندانی بر خروجی آن‌ها نداریم و تأثیر عوامل خارجی در عملی کردن آن‌ها بیشتر از کنترل ماست، همچون ثروتمند و مشهور شدن. در دسته اول اهداف ما احساسات مثبت بیشتری را تجربه خواهیم کرد و از طرفی آسیب ناشی از نرسیدن به آن‌ها نسبت به اهداف گروه دوم کمتر خواهد بود.

از طرفی نباید تعهدات سپرده‌شده و به‌تبع آن گام‌های انتخابی زیاد بزرگ باشند. بهتر است با گام‌های کوچک شروع کرده و به‌تدریج به سمت اهداف حرکت کنیم. اهداف کوچک خیلی مؤثرتر از اهداف بزرگ هستند. از طرفی همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم ما دوست داریم رفتارهای آینده‌مان سازگار با رفتارهای گذشته‌مان باشند، به همین خاطر با پذیرفتن تعهد رفتن به سر کلاس تمایل ما به اتمام دوره تحصیلی هم افزایش خواهد یافت.

اگر ما بلافاصله بعد از تصمیم‌گیری، تعهد دویدن هفته‌ای دو نوبت را بپذیریم، نسبت به زمانی که تعهد تبدیل شدن به یک دونده دوی ماراتون را قبول کنیم، احتمال موفقیت ما در تبدیل شدن به یک دونده حرفه‌ای خیلی بیشتر خواهد بود.

روش دیگر سپردن تعهد قبول جریمه‌های مالی در صورت عمل نکردن به تعهدات هست. ازآنجایی‌که انسان ترس و تنفر از باخت و از دست دادن دارد، در صورت تعیین جریمه‌هایی برای عمل نکردن به تعهدات میزان پایبندی او به تعهداتی که سپرده است به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

با توجه به موارد گفته‌شده به نظر می‌رسد سپردن تعهد به دیگران و حتی به خودمان می‌تواند علاوه بر اینکه ما را در رسیدن به اهدافمان در زندگی یاری کند، بلکه باعث خواهد شد میزان شادمانی هم بیشتر شده و زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنیم.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را بخوانید:

پیش‌زمینه‌سازی | روش اول مدیریت توجه ناخودآگاه برای شادمانی بیشتر

مدیریت پیش‌فرض‌ها | روش دوم مدیریت توجه ناخودآگاه

نتیجه عکس حاصل از تلاش برای شادمانی بیشتر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *