سالی که گذشت و سالی که پیش روی ماست

اکنون که در حال انتشار این نوشته هستم، ساعات پایانی سال ۱۳۹۷ خورشیدی را سپری می‌کنیم و در حال وارد شدن به سال ۱۳۹۸ هستیم.

ساعات و لحظاتی که به نظرم تفاوت خاصی با ساعات و لحظات دیگر سال ندارند و همان‌قدر باارزش و همان‌قدر کمیاب هستند.

ولی خوبی این ساعات این است که نشانگر مبدأ و مقصدی ذهنی در زندگی ما هستند و شاید بزرگ‌ترین مزیت لحظه تحویل سال همین موضوع باشد. البته این مزیت هم صرفاً شامل حال کسانی می‌شود که این مبدأ و مقصد را به رسمیت بشناسند وگرنه هیچ تفاوت دیگری وجود نخواهد داشت.

لحظه تحویل سال می‌تواند یک مقصد برای کسانی باشد که قرار بود به اهدافی بزرگ در این مقصد دست یابند و مبدأ کسانی باشد که در حال شروع حرکتی بزرگ در زندگی‌شان هستند.

با همین نگاه این لحظات برای من هم مقصدی مهم و باارزش هستند و شاید مبدئی باارزش‌تر.

سال پیش همین موقع در جایگاهی قرار گرفته بودم و در مبدئی بودم که اکنون که به آن می‌نگرم، برایم مبدئی ناخوشایند می‌نماید. ولی اکنون بسیار خرسندم که مقصدم نسبت به مبدأ یک سال پیش بهتر شده است.

امید آن دارم که سال بعد تأسف بیشتری نسبت به مبدأ امروزم بخورم و تمام تلاشم را خواهم کرد که این تأسف عمیق‌تر باشد. به نظرم میزان رشد و ترقی هرکسی در هرسال نسبت به سال قبل بر اساس میزان و عمق تأسفی هست که با توجه به موقعیت قبلی‌اش نصیب او می‌شود.

سال قبل بنا به توصیه معلم عزیزم محمدرضا شعبانعلی تصمیم گرفتم یک تم برای سال ۹۷ در نظر بگیرم. از همین رو تم سال ۹۷ من، نوشتن بود.

همین یک اقدام کوچک باعث شد که دنیای من بسیار تغییر کند و اتفاقات بزرگی در زندگی شخصی‌ام رقم بخورد.

با همین اقدام به‌ظاهر ساده و کم‌اهمیت موفق شدم، حدود یک‌میلیون کلمه در یک سال که یکی از اهدافم بود، بنویسم. همین نوشتن یک‌میلیون کلمه باعث شد که چندین برابر آن مطالعه کنم.

این نوشتن‌ها در قالب‌ها و به بهانه‌های مختلف انجام شد. از وبلاگ نویسی تا حل تمرین در متمم و آزادنویسی‌های روزانه.

من در یک سال شاید به‌اندازه تمامی سال‌های عمرم نوشتم و توانستم به‌صورت جدی وبلاگ نویسی کنم و به‌صورت جدی‌تر مطالعه منظم و روزانه داشته باشم.

این‌ها در کنار متمم‌خوانی باعث شدند که بیش‌ازپیش به ناتوانی و نادانی خودم پی ببرم و بیشتر در پی آموختن باشم. همه این اتفاقات باعث به وجود آمدن تحولی بزرگ در زندگی‌ام شدند.

در سال جدید قصد دارم روال نوشتن و مطالعه منظم روزانه را همچنان حفظ کنم که این کارها به عادات زندگی‌ام تبدیل شده‌اند.

همچنین دروس متمم را در سال جدید بایستی جدی‌تر و عمیق‌تر دنبال کنم و کیفیت پاسخ‌هایم به تمرینات را بالاتر ببرم.

در سال جدید چند هدف دیگر هم دارم که سعی کرده‌ام آن‌ها را برای خودم تا حد ممکن به‌صورت عددی دربیاورم ولی در اینجا صرفاً به فهرست کردن عناوین‌شان بسنده می‌کنم:

  • در سال جدید باید سعی کنم به‌عنوان یک پدر، همسر و عضوی از این جامعه، به بهترین شکل ممکن وظایف و مسئولیت‌هایم را به انجام برسانم.
  • در سال جدید باید تلاش زیادی برای بهبود سبک یادگیری‌ام بکنم. به نظرم این کار یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کارهای زندگی هرکسی می‌تواند باشد. امیدوارم از این طریق بتوانم کارایی و اثربخشی یادگیری‌هایم را به میزان چشمگیری بهبود دهم.
  • در سال جدید باید مطالعات و یادگیری‌هایم را عمیق‌تر و هدفمندتر دنبال کنم و در زمینه‌های خاصی بیشتر مطالعه کنم.
  • در سال جدید باید مقدار مشخص و ثابتی از مطالعات و گوش دادن‌های روزانه‌ام را به متون و پادکست‌های انگلیسی اختصاص دهم و این کار را با نظم بیشتری به انجام برسانم.
  • در سال جدید باید موضوعات و مطالب منتشرشده در وبلاگم را متمرکزتر کنم و مطالبم برای مخاطبینم مفیدتر و کاربردی‌تر شوند.
  • در سال جدید باید ارتباطات بهتر و عمیق‌تری با مخاطبین و دوستانم که دیدگاه‌ها و ارزش‌های مشترکی داریم، برقرار کنم.
  • در سال جدید باید بیشتر از قبل از اساتید و معلمانم بیاموزم و بیشتر در جهت به کار بستن آموخته‌هایم تلاش کنم که آموخته‌ها بدون عملی کردن و به کار بستن‌شان هیچ ارزشی نخواهند داشت.
  • در سال جدید باید مدیریت زمان بهتری انجام دهم و بیشتر در جهت کاهش مدت‌زمان حضورم در شبکه‌های اجتماعی تلاش کنم.
  • در سال جدید باید کارهایم نسبت به سال قبل اثربخش‌تر و منظم‌تر انجام شوند.

مواردی که برشمردم، بخش مهمی از اهداف من در سال جدید را تشکیل می‌دهند که این روزها مبدأ آن هستند و امیدوارم سال بعد با نگاهی که به وضعیت و جایگاه امروزم می‌اندازم، خوشحال‌تر باشم و اهداف بزرگ‌تر و بهتری برای سال بعدتر تنظیم کنم.

به‌اندازه کافی در وب‌سایت‌های مختلف در مورد اینکه در ابتدای سال چگونه عملکرد خودمان در سال گذشته را بررسی کنیم و چگونه برای سال جدید هدف‌گذاری کنیم، نوشته شده و توصیه‌های مفید متعددی ارائه شده است. به همین دلیل قصد ندارم در این نوشتار آن‌ها را تکرار کنم.

پیشنهاد من این است که در ابتدای سال جدید ساعتی وقت صرف نوشتن از افکار، دغدغه‌ها و اهداف خودتان در سال جدید کنید. مطمئناً مرور و بازخوانی این صفحات در انتهای سال ۹۸ برایتان آموزنده و قابل‌تأمل خواهد بود و کمک بزرگی به بهبود نحوه هدف‌گذاری‌تان برای سال‌های بعد خواهد کرد.

این نوشته علاوه بر اینکه باعث خواهد شد ارزیابی بهتری از عملکرد خودتان در طول سال داشته باشید، میزان شناخت شما از خودتان ازنظر توانایی‌ها و روندی که طی شده را افزایش خواهد داد.

امیدوارم در سال جدید بیشترین و اثربخش‌ترین یادگیری‌ها را داشته باشید و پیوسته در مسیر رشد و تعالی حرکت کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت، مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

دلیل منتشر نکردن لیست کتابهایی که خوانده‌ام

کسانی که از همنشینی با آنان ترس دارم

طراحی روال روزانه آسان‌ترین راه برای دستیابی به موفقیت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

5 دیدگاه

    1. سلام مهرداد عزیز،
      سال نوی شما هم مبارک باشه،
      ممنونم از بازخورد مثبتت،
      امیدوارم در سال جدید یکی از وبلاگ‌های فعال فارسی رو داشته باشی و با قدرت به نوشتن ادامه بدی.

    1. سلام علی عزیز،
      خوشحالم از اینکه نوشته من برای سال جدید مورد توجهت قرار گرفته،
      امیدوارم در سال جدید بیشتر وبلاگ نویسی کنی تا ما هم بیشتر ازت یاد بگیریم.
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *