۱۰ روش نوشتن یک متن تبلیغاتی (کپی‌رایتینگ) – بخش اول

روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی

روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی

در ادامه سلسله مطالب با موضوع «تکنیک‌های کپی‌رایتینگ و مهارت‌های یک کپی‌رایتر»، در این پست قصد داریم روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی (کپی‌رایتینگ) را توضیح دهیم.

نوشتن متن تبلیغاتی تاثیرگذار هم یک هنر است و هم یک علم.

این کار یک هنر است چون به خلاقیت، حس زیبایی شناختی (یک تخصص ویژه)، تسلط و دانش خاص نیاز دارد. تبلیغ هنرمندانه علاوه بر اینکه از بازاریابی محتوای ترغیب‌کننده استفاده می‌کند، بلکه باعث اضافه شدن عناصر هیجان‌انگیز به تبلیغ نیز می‌شود.

نوشتن متن تبلیغاتی یک علم خاص هم می‌باشد. چون این کار شامل تست، آزمون و خطا، بهبود، کسب موفقیت، تحصیلات مرتبط و همچنین قابلیت پیش‌بینی‌پذیری است. تبلیغات بر اساس اصول علمی به شما این امکان را می‌دهد که یک ایده را پیاده‌سازی و تست کنید. و این روشی است که کارساز و مؤثر بودن  بازاریابی محتوا را به شما نشان می‌دهد.

در یک متن تبلیغاتی بد، یکی از دو عنصر و یا هر دو نادیده گرفته می‌شوند. در حالیکه در متن تبلیغاتی خوب هر دو عنصر به درستی به کار گرفته می‌شوند.

در ادامه ۵ روش از ۱۰ روش آزموده شده برای نوشتن یک متن تبلیغاتی خوب شرح داده می‌شود:

۱. متن تبلیغاتی ساده

اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش نوشتن یک متن تبلیغاتی تاثیرگذار، معرفی محصول بدون هرگونه سبک و یا طرح خاصی می‌باشد. در این شیوه حقایقی در مورد محصول و مزایای آن به سادگی بیان می‌شود.

در این روش هیچ‌گونه داستان‌گویی، گفتگو، حرف اضافه و ادعای ویژه‌ای وجود ندارد.

صفحه اول گوگل آنالیتیکز(Google Analytics) مثالی برای استفاده از این روش می‌باشد.

روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی

هدف اصلی گوگل از نوشتن متن تبلیغاتی، برنده شدن جایزه ادبی نیست ولی درنهایت باعث خواهد شد که کار مخاطبین به‌خوبی انجام شده و مشکلشان به‌راحتی حل شود.

این متن یک سری اطلاعات موردنیاز را به مراجعین می‌دهد تا در مورد استفاده از محصول تصمیم بگیرند.

۲. متن تبلیغاتی داستانی

همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، همه عاشق داستان خوب هستند.

ما دوست داریم تا در مورد افراد (مخصوصا افراد محبوب و دوست‌داشتنی‌مان) داستان‌هایی بشنویم. ما دوست داریم در مورد افرادی که مشکلاتی مشابه مشکلات ما دارند، داستان‌هایی به ما گفته شود تا بفهمیم که آن‌ها چگونه توانسته‌اند بر آن مشکلات فائق آیند.

نکته مهم و جذاب داستان اتفاقا آنجایی است که محصول تولیدی شما باعث غلبه بر آن مشکل خاص و حل آن می‌شود.

ممکن است که شما از این فن داستان‌سرایی به‌صورت ایمیل‌های سریالی، صفحات فرود و یا ویدیوهای کوتاه استفاده کنید. علاوه بر این ساختار داستان شما باید شامل چهار بخش باشد:

  • شروع: مشکل اصلی معرفی می‌شود. نشان داده می‌شود که شخصیت اصلی داستان یک زندگی معمولی دارد و اینکه چگونه زندگی او به‌یک‌باره با اتفاقات و حوادثی دچار مشکل می‌شود.
  • تضاد: چگونه زندگی شخصیت اصلی داستان درصورتی‌که مشکلات گفته‌شده را حل نکند، مورد تهدید واقع می‌شود؟ زندگی او در صورت مقابله با مشکل و حل آنچه تغییراتی خواهد کرد؟
  • مکالمات: افراد در داستان با یکدیگر گفتگو می‌کنند. ما به دلیل سادگی و راحتی خواندن این نوع متن‌ها، در آن‌ها غرق می‌شویم.
  • راه‌حل: سرانجام، محصول شما به‌عنوان راه‌حل مشکل شخصیت اصلی داستان معرفی می‌شود. شما اعتبار محصول خود را با نمایش نتایج واقعی استفاده از آن افزایش می‌دهید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، نیازی به دراماتیک بودن داستانتان نیست. فقط کافی است که قصه برای مخاطبین هدف شما جذاب و دوست‌داشتنی باشد.

۳. متن تبلیغاتی محاوره‌ای

این نوع متن را به‌صورت مکالمه‌ای بین دو نفر بنویسید. کپی‌رایتر و مشتری.

روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی

زبان نوشتاری این متن‌ها نباید تفاوت زیادی با زبان محاوره‌ای فروشندگان هنگام فروش محصول به مشتری داشته باشد. این یک روش سرراست برای آشنایی و معرفی محصولمان به مشتریان می‌باشد.

«ما می‌دانیم شما چه حسی دارید. ما هم با شما موافق هستیم. با استفاده از محصولات ما مشکلاتتان حل شده و اوضاع بهتر می‌شود.»

به خاطر داشته باشید که برای نوشتن یک متن محاوره‌ای تاثیرگذار، نیازی نیست که شما یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باشید. گاهی اوقات تنها شور و شوق شما در معرفی محصول باعث می‌شود متنتان مفید واقع شود.

در عمل، شما می‌توانید یک متن گفتگو در مورد محصول را ضبط و بر روی کاغذ پیاده کرده و از آن به عنوان نسخه ابتدایی استفاده کنید. این یک روش آسان برای نوشتن یک  متن تبلیغاتی معمولی و طبیعی می‌باشد.

۴. متن تبلیغاتی جان لنون

وقتی جان لنون(John Lennon) از ما می‌خواست که تصور کنیم هیج بهشت و جهنمی ، هیچ کشوری، هیچ مذهبی و هیچ جنگی وجود ندارد، او از یک ابزار ترغیب‌کننده استفاده می‌کرد: متن تبلیغاتی تخیلی.

به عنوان یک تبلیغ‌کننده، شما می‌توانید از مخاطب هدف خود درخواست کنید تا یک روش بدون دردسر کاهش وزن را تصور کند.

متن‌های تبلیغاتی تخیلی معمولا با کلماتی مانند تصور کن، چشمهایت را ببند، برای یک لحظه وانمود کن، کشف کن یا فرض کن در پاراگراف اول شروع می‌شود.

۵. متن تبلیغاتی طولانی

فرضیه اصلی پشت تبلیغاتی طولانی این جمله است: «هرچقدر بیشتر بگویید، بیشتر می‌فروشید.» آگهی‌هایی که حقایق و مزایای بیشتری توضیح می‌دهند، مشتریان بیشتری را جذب خواهند کرد.

روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی

برخلاف فروش حضوری توسط یک فروشنده، یک متن تبلیغاتی فقط یک شانس برای جذب مشتری دارد. اگر شما در مقابل خواننده متن قرار بگیرید باید هر چه در چنته دارید بر روی میز بریزید.

مجددا مثال گوگل آنالیتیکز را که در بالا گفته شد، مرور کنید.

حقایق و مزایای زیاد در صفحات متعدد مطرح شده است. چون پیشنهاد ارائه شده ساده و پیش پا افتاده نمی‌باشد.

مشتریان معمولی سؤال‌های زیادی خواهند داشت. بهتر است که سؤالها را پیش‌بینی کرده و آن‌ها را در متن خود پاسخ دهیم.

ولی براساس اصول اولیه بازاریابی محتوا، به خاطر داشته باشید که شما مجبور نیستید همه حقایق و مزایای محصول را در متن‌تان بیان کنید.

شما می‌توانید این موارد را به صورت دوره‌ای و در طی روزها و یا هفته‌های متمادی از طریق سیستم خودکار ایمیل و یا ثبت‌نام در کتابخانه محتوا، ارائه کنید.

 در این روش، شما متن طولانی را در قالب قطعات کوتاه، آسان برای مطالعه و قابل فهم ارسال می‌کنید.

در این پست پنج روش از روشهای نوشتن یک متن تبلیغاتی عالی توضیح داده شد. در پست بعدی پنج روش دیگر توضیح داده خواهد شد.

 

منبع

 

مطالب مرتبط:

کپی‌رایتینگ و هدف اصلی کپی‌رایتر

انواع تیتر اصلی در کپی‌رایتینگ

انتخاب تیترهای نتیجه‌بخش در کپی‌رایتینگ

چگونه یک تیتر عالی بنویسیم؟

ساختار یک متن (کپی‌رایتینگ) ترغیب‌کننده

در کپی‌رایتینگ از مزایای واقعی محصول استفاده کنید!

نحوه تعیین مزایای واقعی محصول در کپی‌رایتینگ

اهمیت ارائه پیشنهاد در کپی‌رایتینگ

مفید بودن این نوشته را تضمین می‌کنیم!

۷ تکنیک مفید کپی‌رایتینگ

طول متن تبلیغاتی (کپی‌رایتینگ) چقدر باشد؟

راز اصلی نوشتن یک متن تبلیغاتی عالی (کپی‌رایتینگ)

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *