روانشناسی پیروزی و رموز ده‌گانه موفقیت | خلاصه کتاب

روانشناسی پیروزی و رموز ده‌گانه موفقیت | خلاصه کتاب

قبلاً از کتاب روانشناسی پیروزی نوشته دنیس ویتلی و ترجمه علی شایق نوشتم و دسته‌بندی انسان‌ها را به سه دسته که توسط این نویسنده در مقدمه کتاب انجام شده بود، توضیح دادم. در این نوشته قصد دارم خلاصه‌ای از این کتاب و رموز ده‌گانه موفقیت را برایتان ارائه دهم.

این کتاب همان‌طور که از عنوان آن نیز مشخص است به ده توصیه در زندگی می‌پردازد که باعث کسب موفقیت و پیروزی در عرصه‌های مختلف می‌شوند.

این ده اصل به نظرم می‌توانند برای هر کسی مفید و الهام‌بخش باشند. در ادامه این ده اصل را برای شما توضیح خواهم داد.

۱. خودشناسی

یکی از مشخصه‌های افراد موفق این است که خود را می‌شناسند و می‌دانند که هستند، چه عقیده‌ای دارند، چه نقشی در زندگی ایفا می‌کنند، استعداد نهانی آنها چقدر است. نقش‌ها و هدف‌های آینده خود را می‌شناسند.

از این رو نه تنها با قدرت و تسلط نقش خود را در مسابقه زندگی به خوبی ایفا می‌کنند، بلکه از اشتباهات دوری جسته و نقاط ضعفشان را اصلاح می‌کنند.

۲. عزت نفس

افراد موفق توجه عمیقی به لیاقت و ارزش ذاتی خود دارند و برخلاف عقیده عموم، معتقد نیستند که خصوصیاتشان از پدر و مادرشان به آنان ارث رسیده است. آن‌ها پیوسته با خود می‌گویند «من از عهده انجام تمام کارها به خوبی برمی‌آیم و شخصیت من متفاوت از دیگران است.»

موفق‌ترین افراد آنهایی هستند که هنگامی‌که فاقد همه چیز هستند، عقیده دارند به همه چیز خواهند رسید. می‌توان گفت سرشار بودن از عزت نفس کلید دسترسی به تمام موفقیت‌ها و شادکامی‌هاست.

۳. کنترل خود و قبول مسئولیت

افراد موفق بر این باورند که خود آنها قادر به کنترل و جلوگیری از خیلی از حوادث زندگی بوده و هستند. کنترل شخصی کلید سلامت جسم و جان و تأمین بهزیستی شخص است.

بازندگان می‌گویند: «نمی‌دانم چرا در زندگی چنین پیشامدهای ناگواری برای من رخ می‌دهد». افراد موفق می‌گویند: «من مسئول خوب و بد زندگی خودم هستم».

۴. خود انگیزی

افراد موفق معمولاً روی افکار مثبت مغز خود متمرکز شده و نتایج موفقیت و فعالیت‌هایی را که باید انجام شود در نظر می‌گیرند. در نتیجه ترس و شکست را از خود دور می‌کنند.

بازندگان می‌گویند: «من نمی‌توانم چون که …» و افراد موفق می‌گویند «من می‌خواهم … و می‌توانم».

۵. انتظار پیشامدهای خوب برای خود

بارزترین صفات و مشخصه یک فرد موفق خوش‌بینی و پشتکار اوست. در واقع ترس‌ها و نگرانی‌ها منجر به ایجاد اضطراب می‌شود که بی‌اندازه پریشان کننده است.

بازندگان می‌گویند: «با شانسی که من دارم می‌بایستی شکست بخورم» ولی افراد موفق می‌گویند: «امروز وضع من خوب است و فردا بهتر خواهد شد.»

۶. خودپنداری مثبت

افراد موفق از اهمیت عمده خودپنداری و نقشی که پندارها و تصورات در به وجود آوردن و ترقی خودپنداری دارد اطلاع دارند، آن‌ها می‌دانند خودپنداری نقش عمده‌ای در هدایت زندگی آنها ایفا می‌کند.

اگر شخص در خودپنداری نتواند ببیند در کاری موفق شده، قطعاً به هدفی که دنبال می‌کند، دست نخواهد یافت.

۷. جهت‌گیری شخصی مثبت یا خودفرمانی

افراد موفق به روشنی و وضوح هدف‌های خود را در زندگی تعیین می‌کنند. هر روز می‌دانند به کجا می‌روند و چه کاری باید انجام دهند. برنامه ماهیانه و سالیانه آنها نیز در تعقیب هدف‌هایی که مشخص کرده‌اند، روشن است.

هدف مشترک افراد موفق رشد شخصیت، خلاقیت و عشق ورزیدن است. همین هدف‌هاست که آنان را از دیگران ممتاز می‌سازد.

۸. نظم و انضباط فکری

افراد موفق نظم و انضباط فکری دارند و قبل از انجام هر کار پیچیده و مهمی ابتدا به خوبی آن را در ذهن خود به صورتی منظم تجسم می‌کنند و با نظمی ذهنی به سراغ انجام آن می‌روند.

۹. بلندنظری

افراد موفق صرفاً به دنبال کسب موفقیت فردی نیستند و همواره تلاش می‌کنند که برای موفقیت سایرین هم تلاش کنند و موفقیت‌های شخصی خودشان را بین اطرافیان هم بسط دهند.

۱۰. بسط و توسعه افکار مثبت

افراد موفق همواره در رابطه با دیگران برخوردی مثبت و سرشار از انرژی دارند و تلاش می‌کنند افکار و ذهنیات مثبت خود را در میان دوستان، اطرافیان و سایر مردم گسترش دهند و از طریق آموزش دانسته‌های خودشان به دیگران تأثیری مثبت بر آنان و زندگی‌شان بگذارند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

چرا موفق نمی شوم؟ | پاسخ به یک سؤال پرتکرار

سه گروه مردمان کره زمین | شما جزو کدام گروه هستید؟

تمرکز و روشی برای تقویت آن | توصیه‌ای از دانیل گلمن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *