سؤال از دن اریلی | در مورد کنترل نداشتن بر وسوسه ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که ما کنترل خودمان را بر وسوسه ها از دست می‌دهیم. از جمله چنین موقعیت‌هایی می‌توان به مغلوب شدن در برابر وسوسه خوردن یک غذای خوشمزه یا تکه‌ای از یک کیک شکلاتی در زمانی که باید رژیم غذایی و میزان کالری مصرفی خودمان را کنترل کنیم، اشاره کرد. یکی از مخاطبین دن اریلی از او در مورد این مشکل و چگونگی غلبه بر آن پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

هر وقت که تا دیروقت بیدار می‌مانم، به یخچال حمله می‌کنم و رژیم‌های غذایی‌ام را یکی پس از دیگری نابود می‌کنم. در طول روز، به‌خوبی می‌توانم مقاومت در برابر وسوسه‌ها را مدیریت کنم، اما در شب، مثل اینکه خودکنترلی من از کار می‌افتد. چه کار باید بکنم؟

پاسخ

آنچه تو توضیح دادی پدیده‌ای به نام «تخلیه» هست. در طول روز، ما با وسوسه‌های متعددی مواجه می‌شویم و به بهترین شکل ممکن در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم. ما بیشترین کنترل‌ها و محدودیت‌ها را بر رفتارها و اقداماتمان اعمال می‌کنیم و تلاشمان بر این است که با مقاومت در برابر وسوسه‌ها کارایی خودمان را تا حد ممکن افزایش داده، فرد وظیفه‌شناس و منظمی باشیم. به همین خاطر خرید بیش‌ازاندازه نمی‌کنیم، سعی می‌کنیم کارها را به تعویق نیندازیم، بیش‌ازحد در شبکه‌های اجتماعی نگردیم، کلیپ‌های تصویری نگاه نکنیم و …

اما توانایی ما برای مقابله با چنین وسوسه‌هایی همچون یک ماهیچه است. هر چه بیشتر از این ماهیچه کار بکشیم، بیشتر خسته می‌شود تا زمانی که گاهی اوقات، که معمولاً هم آخر شب هست، اراده ما آن‌قدر ضعیف می‌شود که دیگر توانی برای مقابله با وسوسه‌ها باقی نمی‌ماند.

یک روش خوب برای غلبه بر این مشکل، دور از دسترس نگه‌داشتن همه غذاهای وسوسه‌برانگیز است. ممکن است شما تصورتان این باشد که می‌توانید بر وسوسه‌هایتان غلبه کنید، و به این امید که یک روز در میان تنها یک تکه کوچک از کیک شکلاتی داخل یخچال‌تان را خواهید خورد، آن را بخرید و به خانه بیاورید؛ اما شرایط مطمئن‌تر این است که حواستان به این موضوع باشد که چقدر راحت می‌توانید در مقابل وسوسه‌هایتان شکست بخورید. کم آوردن در برابر وسوسه‌ها در انتهای روز چقدر برای ما آسان اتفاق می‌افتد. در نهایت بهترین راه این است که تصمیم بگیرید هیچ کیک شکلاتی‌ای در یخچال خانه‌تان نگهداری نکنید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | گوش کردن به کتاب صوتی یا مطالعه کتاب کاغذی ؟

سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

سؤال از دن اریلی | امتحان کردن گزینه های جدید

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *