خودانگیختگی و تأثیر آن بر یادگیری نویسندگی

یکی از اصول و مراحل اولیه یادگیری نوشتن و شروع نویسندگی، آزادنویسی است. اینکه قلم در دست بگیری و شروع کنی به نوشتن یا اینکه کیبورد را در مقابلت قرار دهی و با رقص انگشتانت هر آنچه را که در فکر و ذهنت هست بر روی صفحه سفید نمایش جاری کنی.

در این فرایند نیازی به داشتن دقت و وسواس بالا و درست نویسی نیست. هدف فقط نوشتن است و ریختن تمامی افکار و ذهنیات در قالب کلمات و جملات بر روی برگه سفید بدون هیچ‌گونه فیلتر و سانسوری و به طبیعی‌ترین شکل ممکن.

این کار به مرور باعث خواهد شد که ما با نوشتن راحت باشیم و از آن لذت ببریم.

از طرفی نوشته‌های ما هر چه بیشتر به افکار و ذهنیات حقیقی‌مان نزدیک‌تر باشند، طبیعی‌تر و خواندنی‌تر خواهند بود.

همچنان که نزدیکی نوشته‌ها به آنچه واقعاً در ذهن و فکر ما می‌گذرد، یکی از اصول و شروط اصلی خلق آثار تأثیرگذار و ارزشمند است.

البته رسیدن به مراتب بالای نویسندگی مبانی و مراحل دیگری هم دارد که آزادنویسی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام‌ها در این مسیر است.

پیرو فروچی، روانکاو ایتالیایی در مورد خودانگیختگی و تاثیر آن بر هنر نکته‌ای را بیان کرده که به نظرم بی ارتباط به نویسندگی و فرایند آموختن این هنر نیست:

خودانگیختگی موهبتی فوق‌العاده است، هر بار که با آن مواجه می‌شویم حس می‌کنیم حیاتی تازه یافته‌ایم. چرا بازیگران معمولی و پیش‌پاافتاده با حرکات اشتباه و نادرستشان خسته‌مان می‌کنند در حالی که بازیگران قوی و کارکشته را همیشه دوست داریم؟

چرا پیانیست مبتدی که نت‌ها را با جان کندن و به زحمت می‌نوازد اعصابمان را خرد می‌کند، اما نوازنده حرفه‌ای ما را با خود به دنیای هارمونی و سرخوشی می‌برد؟

چون بازیگر و نوازنده کهنه‌کار بعد از مدت‌ها کار و کسب تجربه به منبع اصلی خودانگیختگی دست یافته است.

خودانگیختگی به باور ذاتی نیاز دارد، اعتقاد به اینکه هر اتفاقی که روی بدهد حتماً بهترین است.

ما با خودانگیختگی به یادگیری مطالب جدید می‌رسیم. تمام وجودمان آماده چنین کاری است و تمایل به انجامش دارد.

به نظرم نوشتن برای یک نویسنده در میدان نویسندگی همچون بازیگری بر روی سن و نوازنده‌ای نشسته در مقابل پیانو هست که باید مدام بنویسد و تمرین کند تا بتواند با هر نوشته‌ای مخاطبان را با خود همراه سازد و به دنیای هارمونی و سرخوشی ببرد و آثاری دوست‌داشتنی خلق کند.

 

عضویت در کانال تلگرامی روزنوشته ها

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

دشوارترین مرحله نوشتن

۷ نکته برای تقویت مهارت نویسندگی

نوشتن یا ننوشتن : مسئله این است

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *