حفظ اصالت زندگی مهمترین گام در جهت رشد و موفقیت فردی

مطمئناً شما هم اهداف و چشم‌اندازهای بزرگی در زندگی دارید که همواره در تلاش هستید تا روزی به آن‌ها دست پیدا کنید؛ اما بزرگ‌ترین مانع برای دستیابی به این اهداف و چشم‌اندازها چیست؟

البته که موانع زیادی برای رسیدن به آرزوها و اهدافمان وجود دارد. برخی از این موانع حقیقی هستند که باید با تلاش، پشتکار و مهارت‌های خاص بر آن‌ها غلبه کنیم و برخی دیگر ذهنی هستند.

غلبه بر موانع حقیقی به سخت‌کوشی نیاز دارد؛ اما غلبه بر موانع ذهنی نیازمند تفکر و داشتن دیدگاه درست به مسائل است.

وقتی ما می‌خواهیم اقدامی در جهت نزدیک شدن به اهدافمان برداریم، ابتدا در مورد آن‌ها فکر می‌کنیم و از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هر کسی چک‌لیست مخصوص به خودش را برای تصمیم‌گیری در مورد انجام یا عدم انجام هر کاری دارد؛ اما افراد موفق دو موضوع را کنترل می‌کنند که عبارت‌اند از:

آیا انجام این کار در جهت نزدیک شدن به اهداف و چشم‌اندازهایم هست یا نه؟

و

آیا می‌توانم به‌جای این کار، کار دیگری انجام دهم که من را بیشتر به اهدافم نزدیک کند و تأثیر بزرگ‌تری در پیمودن مسیرم به سمت موفقیت داشته باشد؟

درصورتی‌که پاسخ سؤال اول مثبت و پاسخ سؤال دوم منفی باشد، فرد بلافاصله اقدام به انجام آن کار می‌کند.

اما افرادی که هیچ‌وقت موفق به دستیابی به اهداف بزرگ و تأثیرگذار نمی‌شوند، پرسش سومی هم می‌پرسند و آن هم اینکه

آیا این کار مورد تأیید دوستان، اطرافیان و سایرین هست یا نه؟

این پرسش ساده ولی مهم نقطه جدایی مسیر افراد موفق و غیر موفق هست.

درواقع همین ترس و دلهره ناشی از فکر کردن به اینکه دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند و چه می‌گویند، باعث از دست رفتن اصالت زندگی شخصی ما خواهد شد.

مطمئناً ما روزی نام همه افرادی را که زمانی برای جلب رضایت آن‌ها تلاش می‌کردیم، فراموش خواهیم کرد ولی نتایج این جلب رضایت‌ها برای همیشه با ما باقی خواهند ماند.

انسان ذاتاً علاقه‌مند به امنیت و آرامش هست و به همین دلیل هم خارج شدن از منطقه امنیت و آرامش برای او کاری سخت و انرژی بر به حساب می‌آید، اما باید این موضوع را بپذیریم که تابه‌حال هیچ‌کس با ماندن در منطقه امن خود، موفقیت‌های متمایز و بزرگی کسب نکرده است.

حتی بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد هم پیوسته توسط اشخاص و رسانه‌های مختلف مورد انتقاد قرار می‌گیرند و همیشه کسانی هستند که به آن‌ها حمله کنند ولی هیچ‌وقت از مسیری که در پیش گرفته‌اند و موضعی که دارند، کوتاه نمی‌آیند.

برای باقی ماندن در مسیر پیشرفت و موفقیت و جهت دستیابی به اهداف لازم هست که ما هر روز با خودمان این جمله را تکرار کنیم که:

من به‌هیچ‌وجه مسئول واکنش‌ها و افکار مردم نیستیم و این موارد هیچ ارتباطی به من ندارند.

از طرفی در کنار مقاومت در برابر نظرات منفی بایستی در مقابل نظرات مثبت و تعریف‌های آنان هم مقاومت کرد و بیش‌ازحد مغرور نشد. نباید اجازه دهیم که این تعریف‌ها ما را در جهتی غیر از جهت درست و مناسب هدایت کنند.

در نهایت یکی از عوامل مؤثر در این مسیر، غلبه بر حس عدم اطمینان و ناامنی هست که با تقویت و افزایش اعتماد به نفس قابل دستیابی خواهد بود.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که گاهی و به‌ندرت پیش می‌آید مردم و یا برخی از اطرافیانمان متوجه نکات و موضوعاتی شوند که ما توجهی به آن‌ها نداشته‌ایم و برای رسیدن به اهدافمان مؤثر و مهم هستند. در این صورت اگر این نکات در جهت موفقیت ما باشند، بایستی آن‌ها را در ادامه مسیر و در تصمیمات و اقدام‌هایمان مورد توجه قرار دهیم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

خوشبینی ؛ قطعه فراموش شده پازل زندگی ما

بهترین نوع نگرش به شکستهای زندگی چیست؟

اصول زندگی غریزی که به‌مرور زمان فراموش می‌شوند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. مرسی حسین جان به نکته جالبی اشاره کردی که بخشی از رضایت و حال خوب ما بخاطر جلب رضایت دیگران از بین میره.
    من هم چنین تجربه ای داشتم و احساس میکنم جلب رضایت دیگران به هر قیمتی از جمله کارهای پرهزینه هر آدمی میتونه باشه.

    1. ممنونم ازت سجاد عزیز
      به نظرم هرکسی در مقطعی از زندگیش درگیر این موضوع بوده و خیلی از افراد هنوز هم درگیر این محدودیت‌ها هستند.
      هر چقدر زودتر بتوان از این محدودیتهای خودساخته رهایی یافت به همان نسبت سریعتر می‌توان به جایگاه‌ها و موفقیت‌های بزرگتر رسید.
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *