تمرکز و روشی برای تقویت آن | توصیه‌ای از دانیل گلمن

همین که کتابی را جلوی خودم باز می‌کنم، انگار که دری را که انواع و اقسام افکار و دغدغه‌ها پشتش جمع شده باشند، به رویم باز می‌کنند. چنان با شدت به مغزم هجوم می‌آورند که دیگر تمرکزی برای عمیق شدن در مطلب و درک کامل آن باقی نمی‌ماند.

این مشکلی هست که اکثر افراد یا آن مواجه هستند و معمولاً هر چه تمایل و نیاز فرد به تمرکز و جمع بودن حواسش بیشتر باشد این هجوم افکار مزاحم هم بیشتر خواهد بود.

برای مقابله با این مشکل چه می‌توان کرد؟

روش‌های مختلفی برای افزایش قدرت تمرکز وجود دارد. من هم در این زمینه تخصصی ندارم ولی اخیراً توصیه دانیل گلمن در مورد نحوه تقویت عضلات تمرکز را می‌خواندم که بهتر دیدم آن توصیه را با شما هم در میان بگذارم.

دانیل گلمن معتقد است که تمرکز همچون عضله‌ای در ذهن ماست که می‌توانیم با تمرین و ممارست آن را تقویت کنیم.

چگونه می‌توان عضلات تمرکز را تمرین داد تا تقویت شوند؟

بهترین راه برای تقویت عضلات تمرکز این است که هر وقت حواس ما از موضوع منحرف شد، از روی اراده دوباره تمرکزمان را به روی آن بازگردانیم؛ و این کار را آنقدر انجام دهیم تا عضلات تمرکز روز به روز قوی‌تر و ورزیده‌تر شوند.

به نظر می‌رسد بهترین تمرین برای این کار مراقبه باشد. علم عصب‌شناسی مراقبه را نوعی تمرین توجه و تمرکز می‌داند. در این فرایند ما بایستی بر یک کلمه خاص یا عمل تنفس خودمان تمرکز کنیم و سعی‌مان بر این باشد که این تمرکز و توجه را به صورت پیوسته حفظ کنیم.

دانیل گلمن یک دستورالعمل جهانی برای تقویت عضله توجه ارائه می‌کند که در ادامه آن را بریتان بازگو می‌کنم:

وقتی که ذهنتان از موضوع مدنظر منحرف می‌شود – و خودتان می‌فهمید که از آن موضوع منحرف شده – آن را به موضوع برگردانید و همان‌جا نگه دارید و هنگامی که دوباره حواستان پرت شد، همان کار را انجام دهید و دوباره و دوباره و دوباره او را به موضوع برگردانید تا تقویت شود.

مثل هر تمرین دیگری، هرچقدر بیشتر تمرین ساده ذهنی را تکرار کنید، عضله توجه قوی‌تر می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

اهمیت انتخاب تعداد بهینه اهداف در زندگی

مدل ذهنی رشد و مدل ذهنی ثابت، نقطه تمایز افراد موفق و ناموفق

چرا موفق نمی شوم؟ | پاسخ به یک سؤال پرتکرار

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *