توجه و تمرکزی که فرصت‌های بی‌مانند را از ما می‌گیرد

اهداف و نیازها موتور پیشران ما در زندگی هستند که انگیزه لازم را برای تلاش و تکاپو در ما به وجود می‌آورند.

گاهی اوقات چنان غرق در تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف و رفع نیازهای خودمان می‌شویم و آن‌چنان افراطی بر هدف نهایی تمرکز می‌کنیم که دنیای اطراف خودمان را نمی‌بینیم و هیچ توجهی به آنچه در دوروبرمان می‌گذرد نداریم.

فردی که تصمیم گرفته تا مدرک دکترای خودش را نگیرد، هیچ اقدام مهم دیگری در زندگی‌اش انجام ندهد.

جوانی که همه‌چیز را موکول به بعد از خدمت سربازی‌اش کرده است.

کسی که هدف خود را خرید ماشین موردعلاقه‌اش قرار داده و جز به آن فکر نمی‌کند و کل انگیزه‌اش از کار و تلاش، پس‌انداز کردن دستمزد دریافتی‌اش برای خرید آن ماشین است.

کارمندی که تصمیم گرفته به هر قیمتی شده مدیر بخش شود و کل زمانش را از صبح تا شب صرف تلاش برای رسیدن به آن موقعیت می‌کند و فرصتی برای اندیشیدن به موضوعات دیگر و توجه به فرصت‌های پیش آمده در زمینه‌هایی جز زمینه‌های کاری ندارد.

اتفاقاً این نوع هدف‌گذاری‌ها و تلاش‌ها خوب و گاها اثربخش هم هستند و باعث می‌شوند افراد سریع‌تر به اهدافشان دست یابند و اگر مانع یا مشکلی در مسیر وجود داشت، آن را به‌خوبی پشت سر بگذارند.

اما مشکل آنجاست که زندگی به این سادگی و به این شکل تک‌بعدی نیست. موقعیت‌ها منتظر نمی‌مانند که ما یک هدف را فتح کنیم و بعد سر راه ما سبز شوند.

فرصت‌ها می‌آیند و می‌روند و این ما هستیم که باید به‌موقع آن‌ها را شکار کنیم وگرنه از دست خواهند رفت و شاید دیگر به دست نیایند.

نیازها و اهداف افق دید ما را تنگ‌تر می‌کنند، توجه ما را به خود جلب می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت‌های بزرگ‌تر و بهتر و در نهایت ضربه خوردن ما شود.

گاهی اوقات نیاز به اینکه بیشترین تلاش را برای رسیدن به هدفی بکنیم و محکم‌ترین گام‌ها را برداریم، تبدیل به بزرگ‌ترین مانع در جهت پیشرفت می‌شود و فرصت‌هایی عالی را به‌راحتی می‌سوزاند.

زندگی همیشه بر اساس اصول و با آن روند معمولی که ما انتظار داریم پیش نمی‌رود. چه‌بسا موقعیت و فرصتی پیش بیاید و کل برنامه‌ای را که ما از قبل ریخته بودیم، به هم بریزد و اهداف ما را زیرورو کند ولی در عوض ما را به سمت‌وسوی بسیار بهتر و قله‌های بلندتر و اهداف عالی‌تر هدایت کند.

بهتر است در مسیر حرکت به سمت اهدافمان و درحالی‌که بر آن‌ها تمرکز کرده‌ایم، هر از چند گاهی سرمان را بلند کنیم و به اطراف هم نگاهی بیندازیم. اگر در این حین فرصتی دیدیم و تشخیص دادیم که فرصت بهتری است، در استفاده از آن تردید نکنیم که زندگی بسیار پیچیده‌تر از آن است که می‌پنداریم.

نباید اجازه دهیم تلاش و کوشش برای دستیابی به یک هدف و تمرکز افراطی بر آن باعث از دست رفتن فرصت‌های بهتر در زندگی‌مان شود.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

توجه و تمرکز ، باارزشترین و تأثیرگذارترین دارایی‌های ما

شفافیت در هدفگذاری گامی در جهت داشتن زندگی شاد و پربار

خطای ساده سازی بیش از حد در زندگی را جدی بگیرید!

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *