بی نظمی روانی انسان امروزی و دلایل آن

امروزه دنیای ما انسان‌ها به شکل بی سابقه‌ای پر از امکانات و اطلاعات است و این موضوع باعث شده تعداد اهداف جذاب قابل انتخاب و پیگیری برایمان افزایش چشمگیری داشته باشد.

هر کدام از ما اهداف جذاب و شگفت‌انگیز فراوانی را پیش روی خودمان داریم که می‌توانیم برگزینیم و این موضوع باعث شده کار انتخاب تعدادی محدود و حذف بخشی بزرگی از آنها برایمان بسیار دشوار شود.

فردی را در نظر بگیرید که هم امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارد، هم امکان راه‌اندازی کسب و کار شخصی خودش را دارد، هم می‌تواند در یک شرکت موفق و با حقوقی بالا مشغول به کار شود و از طرفی انواع تفریحات و سرگرمی‌های جذاب هم در دسترسش هستند. همواره انتخاب یکی از این‌ها و حذف سایر گزینه‌ها کاری دشوار و شاید نشدنی خواهد بود.

این شرایط باعث شده که برعکس آنچه اجدادمان تجربه کرده‌اند، ما همواره در حال رنج بردن از تعداد زیاد انتخاب‌ها باشیم که در واقع به آفتی برای آرامش روحی و روانی‌مان تبدیل و باعث شده‌اند همواره در اضطراب و استرس ناشی از حذف گزینه‌های مختلف قرار بگیریم و چه بسا اکثر اوقات از حذف گزینه‌ها طفره برویم و در نهایت چندین گزینه جذاب را در کنار هم تصاحب کنیم که عملاً به کاهش لذت‌ها و کارایی ما منجر می‌شود.

در این شرایط ما نیاز به این داریم که علاوه بر تسلط بر شرایط حال حاضر خودمان و نیازهای واقعی‌ای که داریم، تلاش کنیم به آنچه می‌توانیم باشیم و امکاناتی که برایمان قابل استفاده و بهره‌برداری هست هر چه بیشتر آگاهی پیدا کنیم و بیش از حد ظرفیت خودمان دست به انتخاب نزنیم.

این تسلط بر شرایط حال حاضر و همچنین آگاهی کامل از توانمندی‌های فردی در رسیدن به اهداف مختلف می‌تواند مانع از بی نظمی روانی شود.

غلبه بر این دست از بی‌نظمی‌های روانی و استرس‌ها و اضطراب‌ها جز از طریق خودشناسی و تسلط هر چه بیشتر بر توانمندی‌ها و امکانات فردی میسر نخواهد بود. در کنار این موضوع بایستی توان غلبه بر زیاده‌خواهی‌های شخصی و همچنین حذف گزینه‌های نامطلوب و یا نامناسب شرایط خودمان را هم داشته باشیم.

به نظر می‌رسد در عصر حاضر «نه گفتن» بهترین، ساده‌ترین، مفیدترین و اثربخش‌ترین ابزار مدیریت منابع فردی باشد. پس تا می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و آثار آن را به وضوح در زندگی‌تان مشاهده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

چرا علیرغم تصمیمات و اقدامات اثربخش به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم؟

دستورالعملی برای یافتن راه حل برای مشکلات با نوشتن

ریشه مشترک بسیاری از رنجهای ما

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. سلام. خوب و درست بود. گاهی داشتن هوش زیاد و یا آرمان های والا در زندگی وعدم توانایی در نه گفتن به آنها و در مرحله بعد شکست در رسیدن به این اهداف بزرگ باعث سرخوردگی کسانی میشود که بهترین استعدادها را دارند و میتوانند بسیار مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *