بازار بی سروسامان آموزش آنلاین در ایران

این روزها در هر جایی از فضای وب و شبکه‌های اجتماعی که سرک می‌کشی، انبوهی از فراخوان‌های رنگارنگ می‌بینی که از صبح تا شب تو را به ثبت‌نام در دوره‌ها و سمینارها و وبینارهای آموزشی دعوت می‌کنند.

هر کسی که در یک حوزه مشخص کتابی می‌خواند، بلافاصله خود را استاد آن حوزه معرفی کرده و شروع به برگزاری دوره آموزشی آنلاین و وبینار می‌کند.

در این مدت تنها در زمینه دیجیتال مارکتینگ آنقدر فراخوان، اطلاعیه، پوستر و تبلیغ مربوط به برگزاری کلاس، دوره، وبینار و سمینار دیده‌ام که دیگر نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرده‌ام و گاهی اوقات در خواب هم تبلیغ دوره دیجیتال مارکتینگ می‌بینم.

از طرفی آنقدر تعداد اساتید و مدرسان در فضای شبکه‌های اجتماعی زیاد شده که آدم احساس می‌کند با دنیایی از دانشمندان و متخصصان مواجه است و مدام به شک می‌افتد که نکند فقط من هستم که در این میان چیزی بلد نیستم و سرم بی‌کلاه مانده است.

البته در اینکه بخشی از این دوره‌ها، کلاس‌ها و سمینارهای آموزشی مفید، قابل‌استفاده و آموزنده هستند، هیچ بحثی نیست.

جدا از این موارد به نظرم اکنون چیزی که در این فضا بسیار به کار می‌آید و می‌تواند مفید باشد یک پلتفرم هست که هر مدرس و استادی یک پروفایل شخصی در آن داشته باشد و در کنار آن مشخصات دوره‌های آموزشی مختلف در زمینه‌های گوناگون در همان پلتفرم ارائه شوند و افراد شرکت‌کننده هم نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد هر دوره و مدرس آن بیان کنند و به آن‌ها امتیاز دهند.

این پلتفرم خودش می‌تواند به‌عنوان رزومه و سابقه‌ای برای مدرسان و برگزارکنندگان دوره‌ها و سمینارهای مختلف مورداستفاده کارآموزان و شرکت‌کنندگان در دوره‌ها قرار گیرد.

در صورت وجود چنین پلتفرمی افراد اینقدر سردرگم نخواهند شد و امکان کلاه‌برداری به اسم دوره و سمینار و کلاس هم بسیار کاهش خواهد یافت.

این سیستم باعث خواهد شد افرادی که عنوان استاد را برای خودشان انتخاب کرده‌اند، به‌مرور از گردونه استادی خودخوانده خارج شوند و مجاب شوند که به‌جای ادعای استادی به دنبال آموختن ندانسته‌هایشان باشند.

با توجه به اینکه در فضای موجود، روزانه انواع و اقسام آموزش‌های تخصصی با عناوین دهان‌پرکن توسط افرادی سودجو و بدون تخصص برگزار می‌شود که جامعه را نسبت به فضای آموزش بدبین می‌کند، در صورت ادامه، این روند باعث خواهد شد به‌مرور افراد متخصص و کاربلد برای فرار از بدنامی، عطای تدریس و برگزاری دوره آنلاین را به لقایش ببخشند و نتیجه آن حاکم شدن افرادی بدون تخصص و تازه‌کار بر بازار آموزش آنلاین و سوءاستفاده حداکثری از آن خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

۱۰دلیل برای یادگیری مادام العمر + سخنرانی تد درمورد سیستم آموزش

دو تجربه شخصی برای مطالعه اثربخش + فیلم کوتاه آموزشی

معیار شما برای سنجش کیفیت زندگی خودتان چیست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

6 دیدگاه

  1. سلام
    به نکته خوبی اشاره کردید.
    واقعا این افراد باعث می شوند نگاه مردم به صنعت آموزش آنلاین منفی شود. و در این صورت نه تنها آموزش دهنده های حرفه ای بلکه کل جامعه نتضرر می شود.
    متاسفانه شبیه این ماجرا در صنعت بیمه افتاده است. نماینده ها و بازاریاب های آماتور که فقط به فکر سود کوتاه مدت خود بودند و با وعده ها و اطلاعات دروغ باعث شدندنگاه مردم به صنعت بیمه منفی شود…
    با عدم وجود چنین سیستمی، به نظرم خود لازم است فعالان صنعت آنلاین تلاش بیشتری برای شناساندن خود به بازار داشته باشند تا حدودی عرصه برای این افرراد آماتور تنگ شود.

    1. سلام
      خیلی ممنونم ازتون دوست عزیز
      امیدوارم به زودی این اراده جمعی به وجود بیاد و بزرگان حوزه آموزش آنلاین و بازاریابی دیجیتال در کشور نسبت به این موضوع اقدامی اساسی انجام دهند. در غیر اینصورت اوضاع هر روز بدتر خواهد شد و اعتماد عموم نسبت به این موضوع هر روز بیشتر آسیب خواهد دید.
      موفق باشید

  2. سلام حسین جان،
    واقعا به نکته خیلی ظریفی اشاره کردی!
    با وجود اینکه سایت‌های پر مخاطب و مهمی در این زمینه وجود داره، اما متاسفانه چنین امکانی رو به خوبی فراهم نکردن که اگه کسی توی یک دوره شرکت کرد، چه راضی و چه ناراضی نظر خودش رو اعلام کنه.
    یک سری افراد غیر حرفه‌ای و بهتره بگیم شیاد هستن که سریع یه سایت وردپرسی(اونم با قالب و افزونه‌هایی که از منبع اصلی خریداری نکردن و کپی رایت رو پایمال کردن) بالا میارن و با کپی برداری از دوره دیگران سریعا یک دوره بی کیفیت که حتی خودشونم دو دوتا چهارتاشون با هم همخونی نداره میسازن و برای فروش میزارن.
    کسی هم بخواد بگه این دوره مزخرف بوده و مناسب نیست و… خیلی راحت کامنت رو به عنوان اسپم در نظر میگیرن و از هیچ جایی هم قابل پیگیری نیست.
    بیشتر هم از محصلین و کسانی هستند که یه دوره تابستون بقا برای خودشون دارن و بعد اون میرن سر کلاس مشق کردن!!!

    1. عباس عزیز
      خوشحالم که به اینجا سر میزنی و نظرت رو مطرح کردی
      دقیقا همین طوری هست که گفتی
      امیدوارم یه مکانیزمی برای پایش و سنجش دوره‌ها و مدرسان راه بیفته که افراد بتونن قبل از شرکت در دوره نتایج اون سنجش‌ها و پایش‌هارو ببینن و بعد در مورد هزینه کردن و حضور در اون دوره خاص تصمیم بگیرن.
      این موضوع هم به نفع کسانی هست که به دنبال آموختن هستند و هم به نفع مدرسان متخصص و باسواد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *