انواع پست وبلاگ (۱) | اگر نمی‌دانید از چه بنویسید، بخوانید

توصیه‌ای که معمولاً به وبلاگ نویسان فعال می‌شود، این است که سعی کنند پست‌ها و یادداشت‌های  وبلاگشان را به یک نوع خاص محدود نکنند و انواع مختلفی از پست‌ها را منتشر کنند تا مخاطب دچار ملالت و خستگی و دل‌زدگی نشود.

در بخش اول این یادداشت قصد دارم ۱۰ نوع مختلف پست وبلاگ را برایتان شرح دهم.

۱. دستورالعمل

این نوع پست‌ها به مخاطب نحوه انجام یک کار مشخص را توضیح می‌دهند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد با هدف یافتن روش درست انجام یک کار به وب مراجعه می‌کنند، این قسم پست‌ها که به نوعی آموزشی هم هستند، مخاطبان زیادی به خود جلب خواهند کرد.

۲. اطلاع‌رسانی

این دسته از پست‌ها اطلاعاتی را در زمینه‌ای خاص به مخاطب ارائه می‌کنند. موفق‌ترین و فراگیرترین نوع این نوع پست‌ها را می‌توان در ویکی‌پدیا مشاهده کرد. افراد با مراجعه به این پست‌ها و مطالعه آنها اطلاعاتی خاص را در مورد موضوعی مشخص به دست می‌آورند.

۳. بررسی

در این نوع پست‌ها، وبلاگ نویس یک کالا یا محصول مشخص را بررسی کرده و اطلاعات لازم را در این خصوص به مخاطب خود ارائه می‌کند. افرادی که قصد خرید یا استفاده از آن محصول یا کالا را دارند، با مراجعه به آن پست اطلاعات و آگاهی لازم و کافی را به دست می‌آورند.

۴. ارائه لیست

در این دسته از پست‌ها که معمولاً پرطرفدار هم هستند، بلاگر به ارائه فهرستی خاص اقدام می‌کند. برای مثال می‌توان به مواردی همچون «۵ دلیل …»، «۷ اشتباه متداول در …» و «۱۵ توصیه در خصوص …» اشاره کرد.

۵. گفتگو

گاهی اوقات که بلاگر قصد دارد در مورد موضوعی تخصصی و شاید کمی پیچیده و دشوار مطلبی بنویسد، بهتر است به سراغ افراد متخصص و صاحب‌نظر در آن حوزه رفته و با آنها به گفتگو بپردازد و متن گفتگو را به عنوان یک پست وبلاگ منتشر کند.

در این صورت علاوه بر اینکه مخاطبان بهتر بر موضوع تسلط پیدا می‌کنند و باعث افزایش اعتبار بلاگ می‌شود، بلکه بلاگر خود نیز می‌تواند از این موقعیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در طی این فرایند نکات و موضوعات کاربردی و نابی را در زمینه موردنظر یاد بگیرد.

۶. مطالعه موردی

در این نوع پست‌ها بلاگر نمونه و مثالی واقعی از یک موضوع یا زمینه مشخص را برای مخاطبانش مطرح می‌کند که باعث می‌شود، مخاطبان به بهترین شکل و به صورتی عملی با موضوع آشنا شوند و از تجارب بلاگر بهره‌مند شوند.

۷. معرفی افراد

در این دسته از پست‌ها، بلاگر یک فرد متخصص و صاحب‌نظر را در زمینه تخصصی بلاگ انتخاب می‌کند و با انجام تحقیقات و مطالعات مختصر، به معرفی او و اینکه چگونه چنین مسیری را طی کرده و توانسته به موفقیت دست یابد، بنویسد.

این نوع پست‌ها معمولاً پرطرفدار هستند و مخاطبان بسیاری را به وبلاگ جذب می‌کنند.

۸. لینک دادن به پست دیگر وبلاگ‌ها

یکی از کارهای ثابت وبلاگ نویسان فعال، وبلاگ خوانی است. به این صورت مطالب و پست‌های منتشرشده در دیگر وبلاگ‌ها را به صورت منظم پیگیری و مطالعه می‌کنند.

بلاگر می‌تواند در قالب پست‌هایی مستقل، یک سری از پست‌هایی را که به نظرش جالب و یا حاوی اطلاعاتی مفید و اثربخش برای مخاطبینش هستند، در قالب لینک به آن پست‌ها منتشر کند.

البته بهتر است در کنار لینک ارائه‌شده به مخاطب، بخش‌هایی از پست‌های موردنظر هم نقل شود تا مخاطب بهتر با موضوع مطلب آن وبلاگ و آن پست آشنا شود و در صورت تمایل روی لینک کلیک کرده و مطلب را مطالعه کند.

۹. ارائه راه‌حل برای حل مشکل

در این دسته از پست‌ها بلاگر روش و راه‌حل یک مشکل در زمینه‌ای خاص را ارائه می‌دهد. از آنجایی که این نوع پست‌ها در هنگام بروز مشکل برای مخاطبان مفید واقع می‌شوند، معمولاً تأثیری مثبت بر ایجاد روابط طولانی‌مدت و شکل‌گیری ذهنیتی مثبت از وبلاگ در ذهن مخاطبان دارند.

البته در صورتی که مشکلی در مورد یک محصول یا کالا در این نوع پست‌ها مطرح می‌شود، بهتر است با هدف تخریب یک برند خاص نباشد که در این صورت ذهنیتی منفی در ذهن مخاطبان از وبلاگ شکل خواهد گرفت.

۱۰. مقایسه

زندگی روزمره ما انسان‌ها سرشار از موقعیت‌هایی است که در آنها باید تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم. در برخی از این موقعیت‌ها بر سر انتخاب یک یا چند گزینه از میان گزینه‌های مختلف مردد می‌شویم و انتخاب برایمان به کاری دشوار تبدیل می‌شود.

از این رو وقتی که یک بلاگر بر اساس تجربیات یا تحقیقات و مطالعات خود، دو یا چند گزینه را در یک زمینه مشخص با هم مقایسه کرده و اطلاعات کامل و جامعی در موردشان ارائه می‌کند، این مطلب مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و می‌تواند برایشان بسیار جذاب و خواندنی باشد.

در یادداشت بعدی ده نوع دیگر پست‌های وبلاگی را برای شما معرفی و تشریح کرده‌ام.

 

عضویت در کانال تلگرامی روزنوشته ها

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را بخوانید:

داستان شروع وبلاگ نویسی من | به مناسبت روز وبلاگستان فارسی

۵ ویژگی یک تیتر خوب در وبلاگ نویسی

تفاوت وبلاگ و وبسایت چیست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

8 دیدگاه

    1. متشکرم رضای عزیز،
      رضاجان نمی‌دونم چرا فیدخوان من فید وبلاگت رو نمی‌خونه.
      مطمئن نیستم مشکل از وبلاگ تو هست یا نه.
      ممنون می‌شم اگه یه بررسی بکنی و اگه فید آر اس اس داره، برام بفرستی.
      ممنونم ازت.

        1. رضای عزیز،
          مشکل از فیدخوان من بود که رفع شد.
          خوشحالم که وبلاگت به لیست وبلاگ‌های فیدخوانم اضافه شد و بهتر می‌تونم پیگیر نوشته‌هات باشم.
          ممنونم از اینکه پیگیر بودی و جواب دادی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *