انواع پست بلاگ (۲) | اگر نمی‌دانید از چه بنویسید، بخوانید

در پست قبلی ده نوع پست وبلاگ را معرفی کرده و آنها را شرح دادم. در ادامه و در این پست ده نوع دیگر از انواع پست های بلاگ را معرفی خواهم کرد.

۱۱. افکار و عقاید شخصی

افکار، عقاید و نظرات شخصی وبلاگ نویس در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای مخاطبان او جذاب و خواندنی باشد. یک بلاگر با نوشتن در مورد این افکار و عقاید می‌تواند باعث شکل گرفتن بحث‌های دو طرفه و همچنین اظهارنظر دیگر مخاطبان شود.

البته بایستی در خصوص موضوع و نحوه بیان این نوع افکار و نظرات هم ملاحظات خاص مربوط به آن‌ها را رعایت کرد تا باعث رنجش خاطر و یا نارضایتی مخاطبان نشود.

۱۲. موضوعات الهام‌بخش و انگیزشی

مخاطبان وبلاگ گاهی اوقات برای داشتن حال خوب و گرفتن انرژی نیاز به مطالعه متن‌هایی الهام‌بخش و یا انگیزشی دارند. به طوری که باعث شود آنها روز خوبی داشته باشند و برای انجام فعالیت در زمینه موردنظرشان انرژی و انگیزه کافی را کسب کنند.

شاید جستجو و مطالعه در مورد زندگی افراد موفق در حوزه مورد نظر و همچنین نوشتن از موفقیت‌های شخصی، بتواند نمونه‌ای خوب و پرطرفدار از این نوع پست‌ها باشد.

۱۳. نتایج تحقیقات

انجام تحقیق در زمینه موضوع تخصصی وبلاگ و ارائه نتایج این تحقیقات در قالب آمار و ارقام و نمودارها، می‌تواند برای مخاطب بسیار مفید، جذاب و آموزنده باشد.

بلاگر بهتر است هر چند وقت یک بار در یک زمینه مشخص تحقیقاتی انجام داده و نتایج آن را به شکلی اثربخش در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

۱۴. مقایسه آراء و نظرات

یکی از انواع پست که گاهی اوقات می‌تواند برای مخاطبان وبلاگ جذاب و آموزنده باشد، مقایسه آراء و نظرات افراد متخصص و صاحب‌نظر در یک زمینه خاص است.

بلاگر با تشخیص موضوعات مناقشه برانگیز که بزرگان آن حوزه در آن اختلاف‌نظر دارند، می‌تواند این نظرات را جمع‌آوری کرده و با کنار هم قرار دادن آنها در نهایت نظر شخصی خودش را هم مطرح کند و از این طریق باعث جلب توجه و رضایت مخاطبان خود شود.

۱۵. پیش‌بینی و مرور

معمولاً در ابتدا و انتهای هر سال متخصصان هر صنعت مروری بر اتفاقات رخ داده در آن صنعت و همچنین پیش‌بینی‌هایی در مورد آینده آن ارائه می‌دهند.

چنین مطالبی را می‌توان هر از چند گاهی به صورت پست وبلاگ منتشر کرد و باعث افزایش آگاهی مخاطبان شد.

این نوع پست‌ها می‌توانند بسیار آگاهی‌بخش بوده و موجب کسب اعتبار برای بلاگر شوند.

۱۶. پست‌های انتقادی

یکی دیگر از انواع پست‌ها که باعث کسب اعتبار برای بلاگر در میان صاحب‌نظران یک حوزه می‌شود، نوشتن مطالب انتقادی – و البته منصفانه – در مورد افراد، محصولات و شرکت‌هاست.

برخی از این نوشته‌ها به سرعت وایرال شده و در فضای دیجیتال استقبال بسیاری از آن به عمل می‌آید و در نتیجه باعث افزایش شهرت و اعتبار نویسنده می‌شوند.

البته لازم هست که در هنگام نوشتن چنین پست‌هایی ملاحظات لازم را در نظر داشته و متنی سازنده و احترام‌آمیز و بر اساس اصول نوشته شود. در غیر این صورت امکان دارد نتیجه عکس به بار آورد.

۱۷. بحث و تبادل‌نظر

در این نوع پست معمولاً بلاگر یک موضوع یا سؤال چالش‌برانگیز را با دو یا چند گزینه مطرح می‌کند و از مخاطبان خود می‌خواهد که نظر خودشان را در مورد آن اعلام کنند.

این نوع مباحثه‌ها بسته به موضوع بحث برخی اوقات با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود و باعث می‌شود که مسائل جذاب و آموزنده‌ای مطرح شوند.

البته مدیریت چنین پست‌هایی هم نقشی مهم در موفقیت و به نتیجه رسیدن این نوع بحث‌ها دارد.

۱۸. اتفاقات فرضی

نوشتن مطالبی در خصوص نتایج اتفاقات فرضی در یک صنعت گاهی اوقات می‌تواند برای مخاطب بسیار جذاب و مفرح باشد.

برای مثال کسی که در حوزه تکنولوژی می‌نویسد، می‌تواند از نتایج و تبعات ادغام دو شرکت اپل و مایکروسافت بنویسد و موضوعات مختلفی را در قالب آن فرضیه مطرح کند.

به نظر می‌رسد چنین پست‌هایی مورد علاقه بسیاری از مخاطبان وبلاگ باشند.

۱۹. موضوعات طنزآمیز

بسته به موضوع اصلی وبلاگ می‌توان گاهی اوقات پست‌هایی طنزآمیز نوشت که سرشار از مطالب و موارد طنز و شوخی هستند که باعث خنده و سرگرم شدن مخاطب می‌شوند.

البته برای نوشتن در چنین قالب‌هایی بایستی این نوع پست‌ها با موضوع اصلی وبلاگ و مطالبی که در آن منتشر می‌شود، هماهنگی و همخوانی داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است توسط مخاطب پس زده شود و نتیجه عکس به بار آورد.

۲۰. چالش

برخی ایده‌ها و چالش‌ها هم هستند که به سرعت در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی فراگیر می‌شوند و مدام گسترش می‌یابند.

هرچند نوشتن چنین پست‌هایی و مطرح کردن ایده‌ها و چالش‌هایی که این مشخصه‌ها را داشته باشند معمولاً نیاز به دانش، تسلط و همچنین خلاقیت بالایی دارد؛ اما در صورت اتفاق افتادن چنین روند و جریانی، وبلاگ موردنظر به سرعت معروف شده و با افزایش چشمگیر مراجعان مواجه خواهد شد.

 

سعی کردم در قالب دو پست، بیست موضوع و زمینه مختلف را که در مورد آنها می‌توان پست وبلاگ نوشت، معرفی کنم. اگر زمینه دیگری علاوه بر این زمینه‌ها می‌شناسید و در ذهن دارید، ممنون خواهم شد اگر در زیر این مطلب بنویسید تا این یادداشت کامل‌تر و جامع‌تر شود.

 

عضویت در کانال تلگرامی روزنوشته ها

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

انواع پست وبلاگ (۱) | اگر نمی‌دانید از چه بنویسید، بخوانید

مشخصه های یک پست وبلاگ مفید و پرمخاطب

تفاوت وبلاگ و وبسایت چیست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *