۱۰ اصل مهم در نویسندگی

بسیاری معتقدند که توانایی نویسندگی و نوشتن خوب، استعدادی است که تنها قشر خاصی آن را دارا می‌باشند. این افراد تصور می‌کنند انسان‌ها دو دسته‌اند: دسته اول کسانی که نویسندگان ماهری هستند و ناخودآگاه خوب می‌نویسند و دسته دوم افراد بیچاره‌ای که تلاش آنها برای بهتر نوشتن بی‌فایده و ناامیدکننده است.

ولی این طرز تفکر درست نیست و شما هم سعی کنید آن را باور نکنید. در واقع خوب نوشتن نوعی هنر است که با تفکر و الهام مرتبط بوده و همه ما قادر هستیم بهترین متن‌ها را بنویسیم.

در دنیای جدید که محتوا و شبکه‌های اجتماعی بر بسیاری از امور تأثیرگذار بوده و نقش مهمی ایفا می‌کنند، ما هم برای اینکه در صحنه حضور داشته باشیم و در یک صنعت خاص، کسب‌وکار مدنظرمان و یا ساخت برند شخصی‌مان موفق شویم، باید بتوانیم بهترین متن‌ها را نوشته و منتشر کنیم.

 

پست مرتبط: چگونه می‌توانیم سریع‌تر و بهتر بنویسیم؟ + سخنرانی الیزابت گیلبرت

 

همه افراد این قابلیت و توانایی را دارند که نوشته‌های معمولی خود را به نوشته‌هایی الهام‌بخش و جذاب برای مخاطبانشان تبدیل کنند. اولین گام در این راه به وجود آوردن یک مدل ذهنی مناسب است.

اصول نوشتن

ما در اینجا ۱۰ اصل از اصول مهم نویسندگی را ارائه می‌کنیم که برای ایجاد مدل ذهنی مناسب و در شروع کار نوشتن می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود.

 

پست مرتبط: ۸ توصیه برای نوشتن متن‌هایی که بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنند

 

۱. تنها یک راه و روش برای نوشتن وجود ندارد

همان‌طور که تنها یک روش برای تربیت فرزندانمان وجود ندارد؛ بنابراین سعی کنید روش و سبک خاص خودتان را یافته و بر اساس آن پیش بروید.

 

۲. کلمات ما سفیران ما هستند

این کلمات هستند که ما را به دیگران می‌شناسانند؛ بنابراین باید دامنه واژگان خودمان را توسعه داده و در به کار بردن واژه‌ها حساس باشیم. لازمه این امر به کار بردن مناسب‌ترین واژه‌ها در موقعیت‌های خاص است.

 

پست مرتبط: سه گام برای نوشتن روزانه

 

۳. نوشتن ابزار عادی نیست

نوشتن یک ابزار قدرت است که شما باید قادر باشید به بهترین و کارآمدترین نحو ممکن از آن استفاده کنید؛ بنابراین توانایی نوشتن را دست‌کم نگرفته و تا می‌توانید آن را تقویت نمایید تا در دنیای امروز صاحب بیشترین قدرت شوید.

 

۴. رمز تبدیل‌شدن به یک نویسنده خوب، مولد بودن است

به عبارت ساده‌تر رمز تبدیل‌شدن به یک نویسنده بهتر این است که بیشتر بنویسیم. تنها با نوشتن و تمرین و تکرار زیاد است که می‌توان به یک نویسنده کاربلد و قهار تبدیل شد؛ بنابراین از هر فرصتی برای نوشتن استفاده کنید.

 

پست مرتبط: چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

 

۵. رعایت قواعد درست نویسی و داشتن صبر و حوصله

برای بهتر نوشتن لازم است که علاوه بر تبدیل نوشتن به یک عادت روزانه و یادگیری قوانین و قواعد درست‌نویسی، صبر و حوصله کافی هم داشته باشیم.

 

۶. ساده نویسی

هیچ‌کس شما را به خاطر بیش‌ازحد ساده نوشتن مطالب و مفاهیم برای فهم بهتر و ساده‌تر مخاطب، سرزنش نخواهد کرد؛ بنابراین تا می‌توانید متن نوشته‌تان را ساده بنویسید و پیامتان را به واضح‌ترین شیوه ممکن به مخاطب منتقل کنید.

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «بهتر بنویسیم»

 

۷. خواننده را احمق فرض نکنید

هنگام نوشتن فرض کنید خواننده چیزی نمی‌داند ولی یادتان باشد که او را احمق فرض نکنید.

 

۸. استفاده از کلیشه ممنوع

تا حد ممکن از به کار بردن حرف‌های کلیشه‌ای و اصطلاحات خاص در نوشته‌هایتان خودداری کنید و اگر مجبور به استفاده از این موارد در متنتان شدید، آن را بسیار محدود نمایید.

 

پست مرتبط: ۷ توصیه برای نویسندگی موفق

 

۹. جدی گرفتن مرحله بازنویسی

نبایستی پیش‌نویس اولیه بد، باعث انتشار مطالب نامناسب و غیراستاندارد شود. بلکه تهیه پیش‌نویس بخش ضروری فرایند نوشتن یک متن عالی است؛ بنابراین کیفیت پیش‌نویس نقشی در کیفیت نوشته نهایی ندارد و آنچه مهم است مهارت و توانایی نویسنده در ویرایش متن خود است.

همه افرادی که شما فکر می‌کنید نویسنده خوبی هستند، پیش‌نویس‌های وحشتناکی دارند؛ اما رمز کار آن‌ها این است: آن‌ها بهترین ویراستار کارهای خودشان هستند.

ویرایش کردن فقط شامل اصلاحات گرامری نمی‌باشد بلکه علاوه بر آن، شامل اصلاح ساختار متن به‌منظور ارائه پیامی واضح و روشن به مخاطبان نیز است.

 

پست مرتبط: ۷ نکته برای نوشتن مؤثر

 

۱۰. پیوسته بنویسید

سعی کنید پیوسته بنویسید و در میانه نوشتن یک متن، وقفه ایجاد نکنید، در غیر این صورت از کیفیت نوشته‌تان کاسته خواهد شد. علاوه بر این تعیین مهلت مقرر، لازمه نویسندگی خوب و اثربخش است؛ بنابراین هنگام شروع به کار، مهلتی برای اتمام کارتان تعیین کنید.

 

پی‌نوشت: این اصول برگرفته از توصیه‌های Ann Handley نویسنده کتاب «همه نویسنده‌ایم» برای بهتر نوشتن است.

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

37 دیدگاه

  1. سلام استاد گرامی من جسارت می کنم در زمینه ی رمان نویسی اینجا مطلبی رو مطرح می کنم. خواندن کتابهای داستان نویسی تنها نیمی از چگونه نوشتن رو آموزش میدن، نیمی دیگه از اون به خود فرد بستگی داره و شیوه ی تفکر و نوع نگاهش به مسائل. چه هر فرد از دریچه و بعدی به مسائل نگاه می کنه. کتابهای داستان نویسی بیشتر اصول ساختار و چگونگی خلق صحنه، ایجاد صحنه، شخصیت پردازی و … رو آموزش میدن که بی شک جز لاینفک داستان هستند. اما نگاه و تفکر شماست که حرف اصلی و مضمون اصلی داستان رو میسازه و کلمات برگزیده هستند که جادوی قلم رو بر سریر کاغذ جاری می کنند.

  2. سلام وقت بخیر
    درباره نوشتن رمان اول شخص خواستم بدونم اگه روایت از نظر سه شخصیت جلو بره. و یکی از این شخصیت ها نسبت به بقیه بیشتر حضور داشته باشه، و از دو شخصیت دیگه یکیشون دیرتر وارد رمان بشه بنظرتون از لحاظ فرم محتوا ساختار یا.. لطمه ای میزنه به داستان؟

    1. سلام سجاد عزیز،
      واقعیت این است که متاسفانه بنده هیچ تخصصی در حوزه نویسندگی داستانی و به خصوص نوشتن رمان ندارم. طبیعتا اثری از این مهارت هم در وبلاگ من نخواهی یافت.
      ولی امیدوارم بتوانی با ارتباط گرفتن با یکی از متخصصین این حوزه پاسخ پرسش خودت را به بهترین شکل ممکن دریافت کنی.
      موفق باشی.

  3. سلام جناب قربانی وقت بخیر.
    من بعد از کلی خراب کردن داستان و دوباره نوشتن به این نتیجه رسیدم که واقعا یک سری چیز ها رو نمی دونم به همین علت قصد دارم که به کلاس برم نظر شما درمورد کلاس ها چی هست ؟؟ من قصد ندارم برم اونجا که یک نویسنده بشم صرفا میخوام به عنوان نویسنده چیزهای بیشتری رو یاد بگیرم.

    1. سلام ساراجان،
      واقعیت اینه که تصمیم به شرکت در یک کلاس یا دوره آموزشی فارغ از موضوع آن به عوامل مختلفی بستگی داره. به خصوص اینکه این روزها که افراد مدعی استادی مدام در حال افزایش هستند و خیلی از کلاس‌ها و دوره‌ها جز اتلاف وقت و انرژی دستاورد دیگه‌ای ندارن.
      به همین دلیل اگه تصمیم داری تو دوره‌ای ثبت نام کنی به نظرم دوره‌ای رو انتخاب کن که از علاقمندان به سبک نگارش استاد اون دوره باشی و مهمتر از اون هم اینکه سعی کن با افراد شرکت‌کننده در دوره‌های قبلی ارتباط بگیری و نظرشون رو در مورد دوره و کیفیت برگزاری اون و میزان رضایتمندی‌شون بدونی.
      هر چند نویسندگی جزو هنرهایی است که به نظرم باید بیشتر از شرکت در کلاس و دوره، به صورت فردی تمرین کرد و نوشت. البته در کنار تمرین نوشتن باید حتما مطالعه چندین برابری هم باشه تا این تمرینات و نوشتن‌ها اثربخش باشن.
      امیدوارم به زودی بهترین مسیر رو پیدا کنی و به یکی از نویسندگان داستانی خوب زبان فارسی تبدیل بشی.

    1. سلام مجدد. آقای قربانی واقعا از راهنماییتون متشکرم. پس تصمیم میگیرم بیشتر مطالعه و تمرین کنم. فقط چون با نشریه ای قرارداد بستم یک مقدار اذیت میشم که با عجله کتابم رو بنویسم.
      فقط یک سوال دیگه اینکه فرقی نداره که چه نوع کتابی بخونیم ؟
      و اینکه تنها این سایت راه ارتباطی با شما هست ؟؟

      1. مطالعه کتاب‌های ارزشمند در هر حال برای تقویت مهارت نویسندگی مفید و مؤثر خواهد بود. اما به نظرم بهتر است بیشتر تو همون سبک و زمینه‌ای مطالعه کنید که علاقمند به نوشتن در اون هستید. البته کتاب‌های آموزش نویسندگی هم می‌تونن براتون مفید باشن.
        ضمنا من کانال تلگرامی هم دارم.
        @HoseinGhorbani1

  4. سلام
    من می خواهم نوشتن رمانی را آغاز کنم البته آغاز کرده ام اما چون نمی دانم با چه سبکی بنویسم(منظورم ادبی است یا عامیانه) گیر کرده ام

    1. سلام آریان عزیز،
      من تو این وبلاگ بیشتر در مورد نویسندگی غیرداستانی می‌نویسم و اونقدر تخصص تو زمینه نوشتن رمان ندارم که بتونم پاسخ کامل و جامعی به سؤالت بدم.
      امیدوارم بتونی پاسخ مناسبی از افراد متخصص تو این زمینه دریافت کنی.
      موفق باشی.

  5. با عرض سلام و وقت بخیر
    اول از همه لازمه از شما جناب قربانی تشکر کنم بابت مطالب مفیدی که ارائه و کتبی که معرفی کردین البته من هنوز اونها رو نخوندم ولی در اولین فرصت اقدام ب خوندن میکنم
    من یه نویسنده ی نو پا هستم البته مطمئن نیستم که شایسته و سزاوار نام نویسنده برای خودم باشم
    از قدیم عاشق نوشتن بودم و ازش لذت میبردم ولی بیشتر به نوشتن خاطرات محدود میشد تا اینکه توی اوج بی کاری و خونه نشینی و بیداری تا روشنی روز به این فکر افتادم که این علاقه رو در جهت دیگری غیر از خاطرات هدایت کنم که در نتیجه منجر به نوشتن دو رمان شد که شاید داستانهای زیبایی داشته و صلاحیت برای خوانده شدن داشته باشند اما بدون تردید دارای مشکلات نگارشی و همچنین به کارگیری کلمات مناسب در جای مناسب و همچنین تصویرسازی ضعیف در رمان اول. در ضمن کتابها رو به چن نفر از دوستان برای خواندن و گرفتن نظرشان داده و بازخورد مناسبی دریافت کردم که البته این با توجه به اینکه فقط دو تن از آنها از طرفداران رمان بوده و ب دلیل خوانندن رمان های متعدد صاحب نظر بودند پس این بازخوردهای مثبت رو نمیشه ملاک مناسبی برای خوب بودن یا نبودن رمان دانست
    اول: از همه راهنمایی شما رو راجع به ویرایش کار میخواستم بدونم در واقع من با روش نویسندگان رمان آشنا نیستم بنده رمان رو طوری مینویسم که انگار فردای ان روزی که به پایان میرسه قراره چاپ بشه
    دوم: رمان اولی که نوشتم ژانرش اجتماعی و عاشقانه رمان دوم علمی تخیلی رمان سومی که در حال نوشتن هستم موضوعی جنایی و کارآگاهی داره اما سوالم اینه که کدوم بهتره؟تمرکز بر روی یک ژانر خاص یا روش بنده؟ینی اینطور ک جرقه هر چیزی ک در ذهنم بخوره را پیگیر شده وادامه میدم و خودم رو محدود نمیکنم
    بابت پرحرفیم عذرخواهی میکنم
    و ممنون میشم در صورت امکان راهنماییم کنید

    1. جناب هاشمی عزیز،
      اولا اینکه خیلی خوشحالم از حضور شما در وبلاگم و همچنین از بابت اینکه از خودتون و کارهاتون برام نوشتین.
      چقدر خوبه که می‌نویسین و این همه انرژی و شور و شوق برای نوشتن در شما وجود داره.
      اما از نوشتن رمان و چگونگی فعالیت در این حوزه ازم پرسیدین. واقعیتش اینه که تمرکز من تو این وبلاگ بیشتر بر نویسندگی غیرداستانی هست. البته که رمان هم می‌خونم ولی چون تا به حال در زمینه ادبیات داستانی فعالیتی نداشته‌ام، به نظرم می‌رسد در این زمینه بیشتر این من هستم که باید از شما بیاموزم.
      به خاطر همین ترجیح می‌دهم حتی نظر شخصی خودم را هم در مورد سؤالی که مطرح کردین نگم تا شاید شما از طریق دیگری به یهترین پاسخ برسید.
      براتون آرزوی موفقیت می‌کنم.

  6. با سلام و خسته نباشید
    آقای قربانی بنده قلم نویسندگی خوبی دارم
    ومشکل خاصی هم ندارم از هر کی هم نظر پرسیدم تقریبا تایید میکنن نوشته هامو

    ولی مشکل اینه که اصول کلی نویسندگی رو به صورت حرفه ای بلد نیستم تقریبا باید ها و نباید های نویسندگی منظورمه
    منتظر جوابتون هستم تو همین صفحه

    1. سلام دوست عزیز،
      روشهای مختلفی برای یادگیری اصول نویسندگی وجود داره
      به نظرم بهترین روش مطالعه آثار بزرگان و افرادی هست که به نوشته‌های اونها و سبک نویسندگی‌شون خیلی علاقه داریم. البته این مطالعه باید به روشی متفاوت‌تر صورت بگیره. به طوری که نه برای یادگیری و لذت بردن از مطالب مطرح شده که با هدف یادگیری نویسندگی و اصول آن و همچنین چگونگی به کارگیری کلمات و عبارات و طرح کلی متون صورت بگیره.
      روش دیگه هم مطالعه کتابها و محتواهای آموزشی هست.
      شرکت در کلاسهای نویسندگی هم می‌تونه مفید باشه.
      موفق باشید.

    2. سلام جناب قربانی، وقت بخیر.
      باتوجه به اهمیت زیاد نوشتن خواستم بگم که در هر زمینه ای که باشد می تونیم بنویسیم؟ مثلا من خودم وقتی شروع به نوشتن میکنم یکهو داستانی به ذهنم میرسد و بعد نوشتن تمایلی به ادامه دادن ندارم
      مشکلی نیست که من دوباره برم سراغ نوشن داستان دیگر
      اخه این طوری داستان کوتاه میشود و سودی برای رمان نویسی ندارد درسته؟؟

      1. سلام دوست عزیزم،
        اتفاقا این نوشتن هست که به ذهن و فکر ما نظم می‌دهد. البته شاید در ابتدای امر به دست گرفتن افسار ذهن کمی دشوار به نظر برسد. اما مطمئنا با بیشتر و بیشتر نوشتن، به مرور ذهن و فکر تحت کنترل ما در خواهد آمد و در آن صورت خواهیم توانست با نظم و یکپارچگی و انسجام بیشتری بنویسیم.
        به نظرم در هنگام نوشتن نباید محدودیت چندانی برای خودمان قائل شویم و به هر شکلی که ذهن همراهی می‌کند باید بنویسیم و درونیات را بر روی کاغذ جاری سازیم.

        1. برای تقویت توان نویسندگی خواندن کتاب های خوب و موفق تأثیر گذار است، کدام کتاب ها را در این زمینه توصیه می فرمایید؟

          1. به نظرم خوندن آثار نویسندگان بزرگ زبان فارسی همچون محمود دولت‌آبادی و شاهرخ مسکوب و همچنین آثار کلاسیک ادب فارسی می‌تونه نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف باشه.

  7. خب پس اگه رمانمون ژانرش کلیشه ایی باشه مجبوریم استفاده کنیم، ولی در صورتی که رمانمون ایرای نباشه.کلیشه نیمی از رمانه که شما میگید نباید کلیشه استفاده کنیم!!بنظرم رمانهای مافیایی و جنگی نباید هیچ کلیشه ایی توش باشه.رمان مافیایی اگه عاشق یه دختر باشه با دختره تهدیدش میکنن،رمان جنگی هم همینطور در غیر اینصورت در بعضی موارد کلیشه لازمه ولی بدون محدود کردنش.

    1. دوست عزیز،
      خیلی ممنونم که ابهام خودت رو اینجا مطرح کردی،
      ولی برای رفع این ابهام بهتره بند مربوط به کلیشه رو دوباره بخونیم:

      تا حد ممکن از به کار بردن حرف‌های کلیشه‌ای و اصطلاحات خاص در نوشته‌هایتان خودداری کنید و اگر مجبور به استفاده از این موارد در متنتان شدید، آن را بسیار محدود نمایید.

      همونطور که مشخصه، من صرفا در مورد حرف‌های کلیشه‌ای و اصطلاحات خاص صحبت کردم و اصلا منظورم ژانر رمان نبوده.
      موفق باشی.

  8. سلام من دارم رمان مینویسم
    رمان منو از طرف مدرسه برای جشنواره خوارزمی بردن ولی یکی از مسئولین گفته بود که رمان من شبیه به خاطرس
    من چیکار کنم که زمانم از گذشته و خاطره نویسی به زمان حال برگرده ؟؟

    1. سلام دوست عزیز،
      اظهارنظر در مورد یه رمان با شنیدن اظهار نظر یک نفر در حد یک جمله در مورد اون نه شدنی هست و نه منطقی.
      برای همین با توضیح به این کوتاهی من هیچ نظری نمی‌تونم در مورد رمان شما بدم.
      ولی فقط به عنوان یک نظر کلی، توصیه می‌کنم اگه رمانتون از دید اول شخص هست، بهتره از دید سوم شخص هم بنویسید و سعی کنید توصیفات بیشتری از محیط و همچنین حال و هوای دیگر افراد حاضر در داستان بهش اضافه کنید.
      در ضمن بهتره بیشتر بنویسین و بیشتر بخونین. این کار میتونه کمک بزرگی به بهبود نوشتارتون بکنه و باعث مطرح شدنتون تو موقعیت‌های مختلف بشه.
      موفق باشین.

  9. سلام من نویسندگی رو در قالب نوشتن رمان شروع کردم ولی مشکلی که دارم اینه که وقتی می خوام در مورد یه بازه زمانی خاصی بنویسم که هرگز تجربش نکردم ترجیح می دم مطرحش نکنم یعنی فکر می کنم خب من که مثلا جنگو از نزدیک ندیدم چطور می تونم مثل یه شاهد عینی بنویسم طوری که برای مخاطب هم باور پذیر باشه هم اطلاعات درست بنویسم؟ نظر شما چیه؟

    1. سلام سحاجان
      خیلی خوشحالم که سؤالت رو اینجا مطرح کردی.
      به نظرم این دغدغه، دغدغه درست و به جایی هستش و مطمئنا کسی که صحنه و فضایی رو ندیده و تجربه نکرده باشه، قطعا نمی‌تونه خواننده رو هم با خودش همراه کنه و وارد اون فضا بکنه.
      این مسئله هم وجود داره که خیلی از نویسندگان و کارگردانان و نقاشان، صحنه‌هایی رو که خلق کردن، اصلا ندیدن و تجربه نکردن. بعضی صحنه‌ها مثل همین صحنه جنگی که گفتی، اصلا شاید قابل تجربه کردن نباشه.
      به نظرم در چنین شرایطی چاره کار فقط و فقط مطالعه و نوشتن هست. یعنی اینکه اونقدر در مورد اون صحنه، داستان و فضای و موارد مشابه که می‌خوای درموردش بنویسی، مطالعه کنی که احساسی واقعی نسبت بهش پیدا کنی و به اون مسلط بشی. البته در کنار این کار نوشتن و توسعه دایره واژگان هم لازم هست تا بتونی از بهترین و تاثیرگذارترین واژه‌ها برای توصیف اون صحنه‌ها استفاده کنی. این کار باعث خلق بهترین رمان‌ها و جلب بیشترین مخاطبان خواهد شد.
      البته این صرفا نظر من بود که تجربه چندانی در زمینه نوشتن رمان ندارم.
      موفق باشی.

  10. سلام اقای قربانی من دوست دارم بعضی وقتها بنویسم ولی کسی رو سراغ ندارم راجع به اونها نظر بده ایا شما وقت دارید تا در مورد اونها نظرتون رو بفرمایید البته می دونم زحمت هستش ولی اسمتون تو گوگل دیدم منم نویسنده نیستم و شغلم ارتباطی به نوشتن نداره ولی عاشق کتاب و نوشتن هستم ولی دنبال کسی هستم که راهنماییم کنه در هر صورت اگه جواب هم ندید بازم ممنونم

    1. سلام دوست عزیز،
      خوشحالم از اینکه به عنوان یکی از علاقمندان نویسندگی به وبلاگم سر زدید و نظرتون رو نوشتید.
      در مورد نکته‌ای که بهش اشاره کردید چندتا مورد رو می‌خوام مطرح کنم:
      ۱. اول اینکه من به هیچ وجه صلاحیت قضاوت و نظردادن در مورد نوشته‌های دیگران رو ندارم و اصلا خودم رو در این سطح نمی‌دونم و فقط دو سال هست که شروع به نوشتن کرده ام.
      ۲. دوم اینکه اگه توصیه‌ها و زندگی‌نامه‌های نویسندگان موفق ایرانی و خارجی رو بخونید، متوجه خواهید شد که گرفتن نظرات دیگران در مورد نوشته‌های خودمان، به خصوص در ابتدای مسیر نویسندگی اصلا کار درستی نیست و نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.
      ۳. سوم اینکه من خودم هم هیچ وقت دنبال نظر دیگران نبوده‌ام. به نظرم لازمه بهتر نوشتن و پیشرفت تو این زمینه فقط نوشتن هستش و هیچ چیز مثل خود نوشتن، باعث بهتر شدن مهارت ما تو این زمینه نخواهد شد.
      امیدوارم در اولین فرصت شروع به نوشتن کنید و آدرس وبلاگتون رو هم اینجا ثبت کنید.

  11. سلام بر میزبان سخاوتمند . اولین باریست که به خانه معنوی شما آمده ام . سرزمینی آباد برای اندیشیدن و حظ بردن از شکوفه های دانایی و خردمندی جوانی ایرانی . هم وطنی که به فرموده بزرگ مهر حکیم از کاشته های دیگران بهره می برد و می کارد تا جویندگان نسل های بعدی سرزمین مان داشته هایی نو برای اندیشیدن داشته باشند . رسالت مردان و زنان اندیشمند امروز است که با آموختن شیوه های درست خرد ورزی و نوشتن دستاورد های خود سرزمین های جدیدی در عرصه ادب و علم کشف کنند و راهبری و راهنمایی نسل های جدید را بر عهده بگیرند . از حسین قربانی عزیز که ردای راهبری به تن کرده صمیمانه قدردانی می کنم .

    1. پرویزجان ازت خیلی ممنونم
      البته من در این حد نیستم ولی سعی می‌کنم اون چیزهایی که یاد می‌گیرم و احساس می‌کنم برای مخاطبان این وبلاگ میتونن مفید باشن، اینجا به اشتراک میذارم.
      امیدوارم این نوشته‌ها و مطالب، ارزش وقتی که دوستانم بهش اختصاص می‌دن رو داشته باشن.
      در ضمن خیلی خوب می‌نویسی و مشخصه نویسنده توانایی هستی.
      برات آرزوی موفقیت می‌کنم.

  12. سلام ممنون ازمطلب مفیدتون
    آیا صرف اینکه برایی نوشتن تمرین روزانه انجام بدهیم کافی است ؟
    مطالعه کتاب به تنهایی تاثیر برخوب نوشتن داردیا خیر؟
    تاثیرکتاب های مرتبط با نویسندگی بیشتراست یا مطالعه هرکتابی میتواند مفید باشد؟
    ممنون میشم اگرپاسخ بدید.

    1. سلام سجاد عزیز
      نوشتن در واقع اقدامی در جهت ثبت ذهنیات و افکار ما هست و این افکار باید از طریق مطالعه و یادگیری تغذیه و غنی شوند.
      به همین دلیل، بدون مطالعه قلم ما خشک خواهد شد و بعد از مدتی موضوع و مطلبی برای گفتن و نوشتن نخواهیم داشت.
      از طرفی مطالعه آثار فاخر و غنی فارسی باعث خواهد شد تا دایره واژگان ما هر روز گسترده‌تر شده و ادبیات ما بهبود یابد.
      همه این موضوعات در کنار هم نشانگر این موضوع هستند که نوشتن بدون مطالعه مانند کاشتن محصول بدون آبیاری آن هست که مطمئنا بعد از مدتی به خشک شدن گیاه منتهی خواهد شد.
      از طرفی در صورت مداومت بر نوشتن و مطالعه در کنار آن، نیازی نیست که حتما کتابهای نویسندگی مطالعه شود. بلکه مطالعه در هر زمینه و موضوعی که مورد علاقه ما باشد، در کنار مداومت روزانه بر نوشتن باعث بهبود نویسندگی ما خواهد شد.
      ولی این نکته را باید در نظر داشت که نوشتن و نویسندگی مهارت و هنری نیست که یک‌شبه و با تلاشی کوتاه‌مدت حاصل شود.
      موفق باشی.

      1. سلام مجدد ، سپاسگذارم ازاینکه برای پاسخ به سوال ها وقت گذاشتید
        اگر امکان داره کتاهایی درزمینه اصول نویسندگی ورعایت دستور زبان فارسی معرفی کنید
        ممنون.

        1. کتابهای زیادی در مورد اصول نویسندگی در بازار وجود دارد.
          چندتا از کتاب‌هایی که به نظرم مطالب و توصیه‌های خوب و مفیدی در آنها مطرح شده را در ادامه لیست می‌کنم.
          «بهتر بنویسیم» نوشته رضا بابایی که تو یه پست مستقل معرفی کردم
          «حق نوشتن» نوشته جولیا کامرون
          «راه هنرمند» نوشته جولیا کامرون
          «جادوی بزرگ» نوشته الیزابت گیلبرت

          برای دستور زبان هم به نظرم کتاب‌های زیر می‌تونن مفید باشن:
          «غلط ننویسیم» نوشته ابوالحسن نجفی
          «آموزش ویراستاری و درست‌نویسی» نوشته حسن ذوالفقاری

  13. سلام
    به نکات بسیار ارزشمندی اشاره کردید
    واقعا اگر همین نکتت کوچک و به ظاهر ساده رعایت شوند، شاهد خلق آثاری بی بدیل خواهیم بود.
    ?

    1. سلام بر جناب معاشرتی عزیز
      ممنونم از حسن توجهتون
      خانم هندلی توصیه‌های خیلی خوبی در زمینه تولید محتوا و نویسندگی دارند که در صورت مطالعه و عمل به آنها مطمئنا هر کسی می‌تواند پیشرفت چشمگیری در نویسندگی داشته باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *